Årets jakt och fiske

30/12 Efter lite snack med M. i fredags så bestämde vi oss för att åka och prova Djupsjösjön i Gottne där tydligen en bekant fått bra med fisk. Lite senare samma kväll hörde Atle av sig och bestämde sig direkt för att hänga med upp för att prova fisket när jag berättade om våra planer för lördagen.
Sjön låg 4km in på en oplogad skogsbilväg med tillräckligt mycket snö för att jag vänt om jag tagit min bil men M:s bil puttrade på hela vägen upp följande bil och skoterspår.
Tyvärr fick vi ingen ädlare fisk utan fick nöja oss med ett ordentligt napp som rätade ut kroken och en massa små abborre. Jag lyckades också bryta av skruven som höll fast borren i handtaget när vi nästan var på hemväg :(
Vi fick innan hemgång också ett snack med ett par som kom på skoter från närmsta byn (Björnsjön) som hade fått en fisk under en hela deras fiskedag. Vi kände oss inte lika misslyckade efter att hört detta av några som fiskat sjön i åratal.
Bild på eftersnacket

28/12 En tur upp till Svarttjärn och årets bästa röding högg på en liten mormyska från Benerus . Provade först med en stor gul mormyska och lyckades tappa en röding strax under kilot p.g.a. dålig krokning. Så jag bytte till en mindre mormyska med vassare krok och fick ett ordentligt hugg som drog ut lina.
När jag väl fick in fisken till hålet så såg jag att det var en röding på drygt kilot som nappat. Då jag hade det långa mormyska spöt tyckte jag att det mesta var under kontroll, förutom att vi kanske var lite väl nära tallen som rasat och frusit in i isen. Väl uppe på isen så var den så pass stor att gick över till en annan fiskare som hade våg för att kolla vikten. Den stannade på 1,46kg och hemma mätte jag upp den till 53cm och jag tror det är PB för röding, Garanterat den finaste röding jag fått i år :o)
Bild på Rödingen 1,46kg och 53cm skönhet.

26/12 Annandagsfiske!
Då dottern skulle ha med en kompis från Australien under årets julbesök tyckte jag det kunde vara kul om hon kunde få prova på lite pimpelfiske. Tänkte att de knappast skulle uppskatta att sitta och titta ner i ett hål timma vis för att kanske få en röding. Däremot abborrfiske är ju ett rörligt fiske där du hela tiden letar fisken och därmed finns en chans att hålla intresset uppe, vilket förslag dottern nappade på.
Så förra veckan var jag ut på lite abborrpimpling i Åviken för att kolla att is och fisk fanns vilket verkade ok. Så idag var dottern, hennes sambo och besökaren från Australien med ut på isen som tyvärr hade en del vatten/slask på sig. Vi lyckades i alla fall få ett par abborrar och alla fick känna fisk på kroken. Två av borrarana var dessutom tillräckligt stora för att ta hem och filea så att de kunde dukas fram för provsmakning på julbordet.
Bild från dagens fiske.

12/12
Jag har hunnit med tre ytterligare turer ut på isarna. Har oftast bara varit ut någon timme och nöjt mig med en fisk men idag hade jag tänkt plussa på lite inför jul så satt kvar på Hamptjärn tills jag fyllt kvoten. .
Bild på Dagens fångst Regnbåge på lite drygt 9hg samt två rödingar på 5hg resp 4hg ;)

5/12
Hunnit med ytterligare tre utflykter på isen. Rödtjärn (~5st små bäckrödingar), Kravvattnet (2st öringar 8hg+2,5hg) samt premiär på Svarttjärn med en regnbåge på lite drygt 8hg. Har tyvärr varit blött och blåsigt och inte riktigt lockat till några längre utflykter. Idag är första dagen på länge med minusgrader och uppehåll (nästan sol) den senaste veckan.
Bild på öringen från Kravvattnet och hur isarna sett ut de senaste dagarna. Om ni tittar noga på öringen så sitter mormyskan kvar längst fram i munnen, gissa vilken ;)

23/11 Årets öring?
Isarna har börjat lägga sig då vi har haft -7C i ett par nätter, så jag tog en tur upp till Björnsjön. Två gubbar var redan ute på isen när Bilbo och jag kom dit. Började med att snacka lite med dem om is och fisk innan jag satte mig i solen för att njuta av vad som kändes den första riktiga vinteradagen på is.
Fick efter en liten stund ett riktigt tungt hugg och linan drogs ut. Tänkte att det var en av sjöns gäddor som huggit och räknade kallt med att linan skulle gå av när som helst. Efter ett tag kom fisken närmre och jag såg genom isen att det var en stor öring som tagit mormyskan (mini bananen). Den såg klart ut att vara över 2kg där den simmade lungt i mörkret under 5 cm klar kärnis. Efter ett tag kom de andra gubbarna fram och stöttade med uppmuntrande kommentarer och funderade på om de kunde hjälpa med att få upp öringen genom hålet. När vi alla tre stod kring hålet så kom det ordentligt knak och det flög iväg stora sprickor från hålet. Efter det höll de sig på avstånd men fortsatte komma med uppmuntrande kommentarer.
Till slut lyckades jag få in huvudet mot hålet och huggkroken under öringen så att jag kunde dra upp den. Tror det är min största öring jag fått på pimpel med 2,26kg och 58cm lång. Efter att jag fått upp den så var jag så skakis att jag bestämde mig att jag haft nog flyt för en dag och packade i hop mina grejor.
Bild på öringen och närbild på den lilla mormyskan från Fiskebiten.

18/11 Trebent älg!
Samling kl 8:00 hos grannlaget för att se om vi kunde komma åt en trebent kalv som setts sista tiden. Blev imponerad av att jag kunde räkna ihop 16 personer, kan ha missat någon. Alla vi var beredda att offra söndagens vila för att komma ut och försöka få fatt i en kalv som troligen skulle klassas som otjänlig som föda. Tycker det visar en god vilja att gå upp bara för att försöka få stopp på kalvens lidande.
Peter och jag åkte med Axel upp mot Orrsjön och fick våra pass där, långt från händelsarnas centrum. Stefans hund fick omgående fart på kon med de två kalvarna och den trebenta kom direkt efter när kon stack med den friska kalven i hasorna. Tyvärr hängde hunden med kon och den friska kalven men AndersW fick stopp på hunden så att Stefan kunde börja om. I andra släppet så kom hund och treben förbi Anders som nu kunde knäppa den trebenta kalven.
Annars har det blivit en tur ner till Sund i fredags med säl och fisk-spaning (m.a.o. inte ett napp). Avslutade resan med åka förbi Björnsjön för att kolla isläget och där låg det en tunn hinna över hela sjön.
Bild från dagens jakt och på Bilbo vid Björnsjön.

4/11 Morgon promenad med spö och hund längs med Nätraån. Fick min första harr från ån idag och då en +40cm. Trodde först det var en öring som högg i forsen men när den fällde ut ryggfenan och försökte ge sig ut i strömmen var det ingen tvekan om att vilken art det var som nappat.
Bild på harren och forsen

3/11 En tappad öring och två små bäckrödingar blev resultatet av säsongens is premiär.
Var till Björna och ute med Janne för att prova isarna för lite pimpelfiske. Tyvär hade regn och plusgrader de senaste dagarna minskat våra chanser att komma ut på isen. Men Janne hade fått tips om en sjö som fiskekortförsäljaren hade varit ute på tidigare i veckan.
Här lyckades jag komma ut på isen med hjälp av en planka, fast det knakade ordentligt. Men jag slog upp ett hål med yxa och satte skryllan på plankan.Så kändes det hyfsat stabilt. Efter ett tag så var det nog 5cm vatten på isen men det stabiliserade sig på den nivån varvid det kändes helt ok att sitta kvar och fiska. Här fick jag en liten bäckröding.
Efter någon timme utan vidare napp, flyttade vi oss till udden på andra sidan sjön. Här satt jag på land och hade ett borrhål på ca ½m djup strax utanför myrkanten och tappade en öring på strax under kilot. Den vägrade rusa utan följde med upp mot hålet med vidöppet vitt gap samtidigt som den skakade på huvudet varvid mormyskan (minibanan) lossnade. Lyckades efter detta ta mig ut på isen längre in i viken och där få ytterligare en liten bäckröding innan vi bröt för dagen.
Bild på det huggna hålet och den första bäckrödingen som plaskar i vattnet som kommit upp ur hålet.

1/11 En tappad öring kändes i alla fall som ett fall framåt på fiskesidan. Hade en följare efter draget och gjorde ett spinnstopp varvid öringen tog draget. Tyvärr på kort lina och grunt vatten varför den var uppe i ytan direkt och rullade snurrade, bytte riktning och lossnade. Strax efter det nappet såg jag två sälhuvuden som dök upp längre bort på fjärden för att snart vara inne i viken. Efter det kände jag inget mer på spöt. Tyvärr blev fotot som vanligt bara två blobbar men man kanske kan ana att det är säl?
Sälarna inne i viken

26/10 En utflykt till Svedjan och bara några bilder var allt jag fick med tillbaka.
Det fanns mycket fågel, inkl ett orrspel med +50orrar, men allt för skygga för att komma nära eller trycka för Bilbo. Dessutom hade myrarna börjat frysa så pass att det brast vid nästan varje steg.
Lyckades få en orre inom skotthåll (95m) och efter mycket vinglande med en stubbe som stöd också bomma densamma. Bild på bössan i väntan på orren, på kvällens grill eld och Bilbo letar fågel

13/10 Lidingö avklarat och en hel del försök att locka upp öring i Sund och Gullvik utan resultat.
Idag startade vi oktoberjakten och jag fick faktiskt se en levande älg på passet. I och för sig 300-400m bort och lite skymd, men ändå.
Bild från dagens jakt och på Stigs tjur samt från Lidingö och min fina Bilbo.

22/9 Inget flyt med fisket :-(
Var till Sund i veckan och varken såg eller kände något men lyckades ändå bärga den minsta fisk som någonsin fastnat på min krok.
Idag (fm) gjorde jag ett försök i Hamptjärn men solen kom fram och vaken försvann. När jag knallade hem hittade Bilbo en lagom rutten fisk i strandkanten. Lyckades få honom att lämna fisken och komma till mig och då hängde ett sänke i lina ut ur gapet :-O
När jag försökte dra i linan så gick den av, jag hoppas att det inte sitter en krok en bit ner i svalget eller....
Men han verkar pigg och snaskar i sig de godbitar jag bjuder honom på så jag håller tummarna och hoppas att det ska gå bra. Läste att man ska ge sparris som trådar till sig i magen och kan linda in vassa föremål och på så sätt skydda mag/tarm så får hoppas att hans gräsätande fungerar på samma sätt.
Bild på den lilla fisken och vad som hängde ut ur bilbos gap.

17/9 Åkte upp till Stefan K. förra torsdagen då han erbjudit sig att titta igenom min drilling som hade kittat igen så mycket att jag inte längre kunde säkra den. Testade den på tisdag eftermiddag för att eventuellt ha den med till onsdagen inför kalvjakten men ....
Kul att träffa Stefan och se hur han hade det nu, hade inte hälsat på honom sedan han flyttat vilket tydligen var 2013. Han lyckades ta sig in i drillingen och få den tillräckligt ren/fungerande för att återigen fungera, även snälltrycket har återigen blivit lifsfarligt lätt :o)
Gammal bild på drillingen

12/9 Älgjaktsvecka del 2
Idag var Bilbo den enda hunden under älgjakten. Några av oss i laget gjorde ett allvarligt försök att få tag i en kalv innan vi styckade de två första djuren. Igår så anmälde jag Bilbo som spårhund så att vi kunde göra ett försök utan att det fanns någon "riktig"älghund tillgänglig. Så när jag kom till morgonsamlingen och fick höra att vi inte bara skulle vara dagens spårhund utan också göra ett försök med att mig som hundförare och se om vi kunde stöta ut en kalv på någon skytt blev jag lite överaskad men helt klart positivt så.
Så jag gick ut uppe vid Nyadals linan och Bilbo överallt runtomkring. Fick höra från passarna i radion "att här knakade det på hygget" eller "här var det ett djur som vek av inne i skogen". Så vi följde upp tipsen och virrade runt hela norra marken och hade dessutom ett nästan perfekt stånd för orre uppe hos Dick.
När jag gått rundan klar och vi satt och funderade på att åka till slakteriet och börja stycka upp djuren så ropade Peter att han hade sett en kalv/fjoling och det hade smällt borta hos Håkan. Så AndersW som jaktledare gick dit för att höra vad som hade hänt och när jag inte hade hört något på 15min ropade jag och föreslog att Bilbo och jag skulle komma ner och spåra vilket godtogs som ett bra förslag.
När jag under information om händelseförloppet från Håkan plockade fram spåreselen hoppade Bilbo, som jag haft i koppel under promenaden dit, glatt fram och ville ha på sig den omedelbart. Så medan jag fixade med det kom Anders tillbaka och gratulerade Håkan och berättade att han hittat kalven. Bilbo och jag provade ändå att spåra från skottplatsen och Bilbo drog iväg i full fart och var snabbt framme hos kalven som inte låg mer än ca 70m från skottplatsen. När Bilbo kom fram till kalven och jag berömde honom tog han ett ordentligt struptag på den döda kalven. Med andra ord en fantastiskt fin dag i skogen där vi både skrämde ut kalven och genomförde ett lyckat eftersök :o)
Bild på Bilbo som luggar älgkalven

10/9 Älgjaktsvecka!
Två vuxna föll igår för våra två storskyttar (AndersW+Jerry). Tror inte vi sett någon kalv ännu och är lite orolig för att den djupa snön i vintras och den varma sommaren har gett älgen stora problem.
Idag lyckades vi skicka ut två älgar, en norrut och en söderut, med hundarna så var den jakten över. Som avslutning tog vi två småsåtar varav Bilbo och jag gick igenom Björkudden med AndersW. Tyvärr utan resultat och med få färska spår efter älgen :-(
Bild på Bilbo efter genomgången såt.

1/9 Sund idag och Nätraån igår då den stängdes för säsongen.
I Nätraån tappade jag en öring i Gustavsforsen, den högg på en Rapala, efter att jag gått igenom forsen ett varv först med flugspöt.
Väl i Sund så hade jag glömt mitt vanliga kastspö och fick använda det lilla reservspöt som alltid ligger i bilen. Gick först till Hh där det vakade fiske som inte ville nappa och flyttade sedan över till Sund där det var två kanotister som gått i land där jag brukar fiska. Morsade glatt och tog några kast och fick till deras förvåning två öringar och en tappad innan jag kastade bort draget och sälen dök upp :(
Efter det så var fick jag inget mer.
Bild från Sund

30/8 Nu har vi testat att jaga i inlandet (Åsele). Vilken skillnad, jag hade mer fågelkontakt under gårdagen än jag haft sammanlagt de senaste 20åren längs med kusten.
Dagen började inte så bra med att Bilbo sket ner bilen och naturligtvis av lagom lättflytande konsistens. Efter städat ur torkat av så la jag ner det i en papperskasse och stannade vi vid första bäcken och tvättade allt kontaminerat.
På väg för att hämta kartor och jakttillstånd så gick det fyra orrtuppar på vägen :-) Så det var med gladare humör jag stannade på vid en bergsväg och bestämde mig för att gå längs den för att se om vi kunde stöta någon fågel. Såg två tjädrar lätta från en tall en bit och flyga neröver. Så jag lockade med mig Bilbo och han lyckades så småningom få loss yterligare två tuppar varvid bössan klickade. Jag hade alltså satt ihop den fel sedan jag var på skjutbanan sist :-(
Till slut lyckades vi faktiskt få med oss två ripor och en tjäder från myrmarkerna, trots att jag tyckte det var mest orre jag såg och stötte.
Bild på Bilbo med ripan och tjädern som han var tvungen att springa i kapp då jag vingat den, samt de fåglar som följde med hem.

26/8 Tog en tur med Bilbo runt markerna kring Nordvik i går på fågelpremiären. Vi stötte en ensam järpe vid Hamptjärn, en Tjädertupp på väg ner till Djupdalen och en Tjäderhöna och tupp (70m bort) vid Kalles pass. Som avslutning gick vi på en Järpkull i Nattstudal även om jag inte kunde se någon så var det ett uppflog och mycket visslande inne bland träden. Försökte få Bilbo att kolla upp om det var mer fågel men han var helt oförstående för min begäran :(
Så idag skippade vi jakten och gav iväg till Gottne för att fiska stora havsöringar och fick ett par små harrar och några abborrar även om miljön såg bra ut.
Bilder från premiären och från dagens fisketur.

24/8 Är fortfarande lite uppfylld av gårdagens fiske. Gick till H.h. och fick ett ordentligt hugg på tredje kastet och hade vakande fisk utanför. Så jag blev kvar där hela eftermiddagen utan fler napp trots mycket vak och många drag/flug byten. När kvällen kom med ett par i roddbåt som la nät ville jag, ogin som jag är, inte stå kvar där och skrämma fisken in i nätet utan bestämde mig för att gå tillbaka till S. och ta några kast där innan hemfärd.
Där var det full fart på havsöringen! Tappade en i första kastet som rullade som en tok i ytan, fick en hyfsat blank 45cm i andra kastet och en riktigt blank 41cm i tredje. Landade totalt sju stycken havsöringar på ca en timme. På slutet hade jag ett napp som nästan slet spöt ur handen på mig och ett stort plask och ett flygande bete. Fick med mig 4 stycken hem som var mellan 41-47 cm långa, av de tre som fick gå tillbaka var en för liten och de andra väl lekfärgade.
Har även hunnit med en tur till Svarttjärn (22/8) där det bara blev ett par småborrar i regnet.
Bilder från gårdagens utflykt, på en av de som fick gå tillbaka, samt inåt fjärden

20/8 Tillbaka efter en långhelg i Saxnäs. Vi bodde på Kultsjögården så vi fick mycket tips samt höra snacket på kvällarna om de stora fiskarna som kommit upp under dagen/kvällen. När någon frågade mig hur det gått under dagen och jag sa att jag inte ville prata om det för jag inte hade känt någonting under hela dagen. Då var det plötsligt flera av de andra som också varit tysta som delade min erfarenhet av att gå tomt.
Så det var ett trevligt boende och vackra omgivningar men fisken var svårtflörtad. Janne fick ett gäng på spinnare i Fiskonbäcken, men bara en var över minimigränsen och själv hade jag ett par napp som allt.
På vägen hem från bäcken på lördagens så satt det en Hökuggla i kanten på hygget. Tyvärr vart bilderna på den oskarpa men den var ändå en påminnelse om att det varit ett bra sorkår i år, trots trots torkan, vilket brukar betyda bra med ripa.
Vi avslutade med Gäddbäcken på Söndagen innan vi åkte hem, tyvärr med samma klena resultat.
Lite bilder från vägen upp till ån samt Gäddbäcken och på Bilbo som spanar ren

15/8 Dags för skytte med älglaget.
Tyvärr var/är det stopp på allt fiske i åarna fr.o.m. 15/8 så det blev inget fiske i Inviksån som annars eligt ryktet haft gott om fisk innan stägning. Var iväg till Hh i söndags och det var gott om öring i vattnet men lyckades bara lura upp en med hjälp av Bombarda och en Magnusnymf.
Den lilla färgade som ville hugga och kvällsbild från Inviksån.

8/8 Mest jour SRSS och födelsedagsfirande senaste veckan. Passade även på att skjuta in 7-08:an med älgsiktet och sierra kulor då jakten närmar sig med stormsteg.
Men efter info om att öringen gått upp i Inviksån och ett par till ställen så mötte jag kvällen vid Nätrån. Fick ett hyfsat hugg på fluga mitt i strömmen som visade sig vara en gädda :(
Då det var ett större vak en bit nedströms så tog jag haspelspöt och tog ett par kast med wobbler och fick en riktigt hyfsad abborre. Där fick jag även en gädda på dryga kilot på samma wobbler.
Avslutade vid bron där jag fick ett par till abborrar(~½kg) och tappade en gädda i kilo klassen.
Bilder på strömgäddan och borren samt gårdagens vattenföring jämfört med 14 maj

22/7 Kort utflykt i åskan till Gottne. Skylade mest för regnet och hade ett momentant blixtnedslag med åska som fräste ner. Inga bilder från denna genomblöta tillställning men två harrar 32cm & 35cm som fick följa med hem.

21/7 Gotlandsvecka
Har besökt C's familj på Gotland under veckan. Det var riktigt varmt men jag lyckades smita iväg en dag och fiska. Började med att åka till Fårösund och "Norra gattet". Tyvärr fick jag ingen fisk men det ett häftigt ställe med strandkål, tärnor, grisslor och annan sjöfågel samt en svalkande vind.
Så efter gått runt udden så blev det en tur till Bungeviken, där det verkade hopplöst att komma ner till stranden, innan jag fortsatte in till Visby.
På vägen in till Visby visade biltermometern +32C så jag trodde inte att det skulle bli ett längre besök ute på piren. Men när jag väl lämnat det festande Visby (Stockholmsveckan) bakom mig och kom ut på piren, så var det svalkande vindar och några trevliga gubbar att prata med. Så jag blev där resten av kvällen diskuterande fiske och båtar med gubbarna. Fick ett antal smörbultar på mete så jag bytte till strömmingstackel. När jag dragit två (små) strömmingar så fick en av gubbarna en flundra. Så jag bytte till mete igen och lyckades lura upp två flundror, en på knappt 2dm och en på nästan 3dm. Den på 3dm fick följa med hem för att bli natta mat.
Bilder från Gattet och Piren samt på smörbult och flundra.

6/7 Stadsfiske!
Provat Svarttjärn under veckan utan att komma åt någon fisk men så såg jag igår att det fiskades strömming vid kajen. Det är inte samma fiske som att jaga öring i någon fjäll jokk men ändå roligt och framförallt nära.
Så jag knöt i hopp ett strömmingstackel och stack iväg och provade på fisket någon timme idag för att förhoppningsvis få ihop tillräckligt med strömming till kvällens middag. Var där lite över en timme och fick ihop ett drygt kilo. Så när jag fick ett larm från SRSS så packade jag ihop. När jag torkat av händerna tillräckligt för att kolla larmet så visade det sig att det var ett provlarm, m.a.o. gick det bra att åka hem via affären för lite dill och potatis.
Lite bilder från strömmingsfisket på kajen mittemot SSRS. Man kan se på fjällen längs med kajen var det är lämpligt att fiska :o)

26/6 Tog en tur till Vojmån för att försöka jaga lite vakande öring.
Första dan såg jag bara något enstaka vak i forsen nedom vindskyddet på sandåsen. Till slut lyckades jag i alla fall lura upp en liten harr med en harörenymf med guldskalle som fiskades uppströms i forsen nedström vindskyddet.
Provade fisket på kvällen vid utloppet med stugorna med och den lilla ön. Hade bara ett ordentligt hugg på hela kvällen och det på lotto spinnaren. Dessutom var det så pass mycket mygg som attackerade Bilbo att det var synd om honom som inte kan med någon sorts myggmedel utan att i panik kasta sig ner och försöka gnugga bort all lukt
Efter några kast med spinnaren nu på morgonen så fortsatte vi till nästa ställe uppströms. Där hittade jag helt plötsligt vakande fisk. Efter att försökt med Europa 12:an, Peters mörka dagslända och några andra som liknade insektslivet på stället, provade jag min hembundna hjort/rådjur-hårs puppa och den sögs ner efter en knapp meters färd i ån. När jag höjde spöt och förväntade mig en liten harr så for linan ut med god fart och en fin öring for till väders en bit nedströms. Ingen jätte men stark och den hade strömmen till hjälp. Blev lite orolig då det fanns knutar på tafsen som jag inte brytt mig om att byta :-/
Att jag sedan hade vadat ut bland rysshuvuden så att jag hade vatten långt upp på låren och saknade håv hjälpte inte till att för att drillningen skulle kännas lugnare. Men öringen var snäll och lugnade snabbt ner sig från tokrusningar ute i strömmen. Den gick sig sedan trött i djupet strax utanför växtbältet för att så småningom komma in på sida så att jag kunde bärga den. Jag hade inte med mig någon våg men en fin fisk på ca 42cm och vid vägning hemma efter urtagning och "soltorkning" hamnade på 7hg.
När jag hade burit i land och säkrat fångsten så återvände jag ut och i första kastet var det en fisk på flugan, för att snabbt spotta ut den igen. Så var det resten av den förmiddag jag hade kvar på fiskekortet, de små lurviga pupp-imitationerna, små f-fly och Peters lilla blå larv smakades utan att fastna resten ratades totalt.
Kände mig ändå nöjd med en bra fisk och en spännande förmiddag där jag kunde var helt koncentrerad på fisken som vakade då det dessutom var mindre mygg idag än i går på hunden.

Lite bilder från Vojmån.

24/6 Gårdagens utflykt gick till Ödstjärn som nog kan vara ett trevligt vatten, men i gårdagens blåsväder var det bara abborre som ville nappa. Har även provat på fisket nedom slussen utan känning av fisk.
Firade midsommar i Gideå i regn och blåst med C. som ledde dansen kring stången.
Bild från Midsommar och Ödstjärn

19/6 Gårdagskvällen tillbringades uppe vid Nätraåns första stopp. Fin kväll men det verkade bara vara löja, abborre och gädda (klippte flugan nästan utan motstånd) i vattnet. Kvällen innan var det Hamptjärn som bara levererade abborre.
Bilder från fin sommakväll vid Nätrån.

14/6 Kvällstur till Rännarsjön igår och inte ett vak.
Hade hoppats på sländkläckning då det var ganska mycket aktivitet på sländorna här vid Veckefjärden. Så efter jouren på SRSS så tog jag mig till en av de närmsta öringvattnet och hoppades på vakfest. Tyvärr inte ett vak :(
Gick runt hela sjön och tittade och kastade med lite olika nymfer och fick till slut upp en liten öring (15cm-20cm) på en harörenymf med guldskalle. Lite besviken över storlek och obefintliga vak, men nöjd med att inte gå helt tom så vände jag åter hem.
Och i kväll blev det en tur till Svarttjärn. Där det enda nappet tyvärr var en liten gädda :(
Bild på gårdagskvällen lillöring och gäddan som nappade i Svarttjärn

10/6 Näskeån!
Otroligt vacker å! Det var som att fiska i ett parklandskap med solen silande ner mellan grönskande träd i en glittrande å.
Såg ingen större fisk men hade roligt med en lite mindre som visade sig i en pool tillräckligt tydligt för att kunna filma den.
Träffade en kille på vägen tillbaka som berättade att han väntade på att de större öringarna skulle komma ner från Skulesjön om en eller två veckor.
Har dessutom hunnit ner en tur till Sund (tomt) och fungerat som tillsyningsman vid Svarttjärns premiären.
Bild och film (klicka på fisken) från ån

7/6 Betydligt roligare fiske idag, och närmre hemmet :o)
Löste kort hos Gottne FVO och var först ner och tittade på laxpoolen, men då det låg ett träd på snedden ut i strömmen där det såg hetast ut försvan en del av ivern. Så det blev bara en snabbgenomgång av forssträckan med flugspöt innan jag fortsatte upp längs Utterån.
Hamnde först i öringens barnkammare och fick ett antal små öringar innan jag kom ner till harren. Första harren som nappade var närmre 40cm än 39cm och gjorde riktigt bra motstånd ute i strömmen. Fick flera som låg kring 25cm och 35cm som fick gå tillbaka då en harr på dryga ½kg räcker åt frun och mig.
Lite bilder från dagens vatten och fiskar.

5/6 Lögdeälven!
Dagsutflykt till Lögdeälven i kylan och blåsten. Det var en fin älvsträcka och bra fart på vattnet både i fallet och i forssträckorna. Tappade en liten och fick en liten örings stirr.
Annars blev jag mest imponerad(?) av de tvåbenta (lax)fiskarna. När jag kom till Storfallet på morgonen var det en trött kille vid ett tält som höll på att packa ihop sina grejor. På den lilla gräsplätten stod också en husvagn vars ägare jag träffade på senare längs med älven. De hade varit där sedan i fredags (=fem dagar) och hade inte fått något men de hade tappat fisk. På eftermiddagen kom det tre fiskare på besök där jag satt och fikade. En äldre erfaren lax flugfiskare i min ålder och två adepter i 20-30års åldern. De hade varit i gång sedan sju på morgonen och inte kännt något men var lyriska över att de sett fisk nedström och en fiskare som hade fått fisk i Klöse. Den fiskaren hade berättat att det var andra laxen han fått där på 40 år!
Den äldre fiskaren (som hade årskort i Lögde) av de tre berättade att i mitten av juli började havsöringen stig och det var ett roligt fiske. Så det är kanske då jag planerar in nästa besök vid älven.
Bild från älven och på den lilla öringen (stirr) som skills från lax bl.a. på det röda på fettfenan

1/6 Gårdagen vid Sågfallet med Nedre Moälvens FVO. Blev lite information om projektet med att få självreproducerande stammar av Lax och Öring i Moälv/Utterå
Dagens utflykt gick till Sund&Harp. Fick två små och tappa två. Den ena på flugan (M.F.) som drogs ner till draget innan fisken lossnade. Bilder från denna fina sommardag .

30/5 Åkte till Björnsjön i Skulesjöns FVO idag och fick lite mer fisk nu när snön var borta. Blev förvånad att det stod fullt med gäddor längs med stranden och solade. Det här är ju ett insättningsvatten så det kan bli dyra gäddor.
Fick två öringar, en på draget och en på upphängaren. Tyckte den på upphängaren var fin i hullet men det var någon skada kring munnen. Lite senare såg jag ett stim dra förbi och minst två av de öringarna var drabbade av någon svamplik skada. Lite senare kom det en ensam öring som sakta simmade förbi så att jag kunde filma den.
Efter det tappade jag lusten att fiska vidare...
Klickbar bild på Öringen som visar filmen.

20/5 Åter en tur ner till Sund och även denna gång var det en liten öring som högg.
Det betyder att av de senaste fem gånger så har jag fått fisk fyra gånger och den femte så tappade jag en lite öring när jag skulle lyfta in den över bränningarna. Är lite chockad av att det nappat så många havsöringar, havsöringsfisket brukar ju kallas de tusen kastens fiske.
Gårdagen var i alla fall fisklös då jag provade att fiska i Näskeån där vattnet inte sjunkit undan tillräckligt ännu för fiske från strand.
Bild på dagens lilla (~37cm) gulmagade öring.

18/5 Fyra decimeter på fyra dagar Eller något liknande.
Tillbringade förmiddagen i Nätraälven och lyckades lura upp en abborre (½kg) och en nystigen öring (46-47cm). Vattnet hade säkert sjunkit drygt fyra decimeter sedan frun och jag var där i måndagskväll, plus att löven slagit ännu mer.
Abborren tog på fluga i kanten till strömmen och öring på en Wobbler (Tormentor 70mm) mitt ute i strömmen bakom en sten. Tyckte det var roligt med öringen då det var första öringen jag fått i ån men lite trista att minimimåttet är 50cm på Havsöring i ån. Var tvungen att kolla fiske reglerna innan jag lossade den. Minimimåttet i havet här är ju 40cm och i åar 35cm men sedan är det ju upp till FVO och bestämma om de vill ha ett högre minimimått för att skydda fisken.
Har även varit en tur till Svarttjärn där jag fick en liten abborre och annars bara såg enstaka vakande fisk. Dessutom tog jag en kvällstur till Sund i styv kuling och lyckades lura på en liten havsöring, som lossnade när jag försökte lyfte in den över bränningarna för avkrokning och fotografering.
Bild från Nätrån 14 och 18 maj, samt på dagens fångster..

13/5 Ett försök efter Bäver.
Började dagen med att åka till skjutbanan för att skjuta in bössan med bäver ammo (Sierra 120gr P-H). På Skjutbanan uppmärksammades jag på att de hade helgfrid = ingen skjutning mellan 17:00 lördag- 13:00 Söndag. Så det blev att återvända dit senare på dagen för skjutningen.
På kvällen kom jag i alla fall iväg och och stannade först och snackade med PA. Fortsatte sedan till Bölestjärn, på vägen till tjärnen flög redan morkullan. Brukar annars ha morkullans spelflykt som signal för att det är dags att börja återfärden. Väl vid tjärn, som var spegelblank, var det mycket vakande fisk och en hel del grodor men ingen bäver. I och för sig kom jag dit sent men jag såg inte heller något ställe med färska bävergnag eller pinnar i vattnet.

Trots allt en trevlig kväll med enstaka mygg. Bild på skylten som pålyste helgfrid och en från den bäverlösa tjärnen.

12/5 Nu är det hett för Havsöring. Landade tre men behöll ingen då de hade lite för mycket avlång gäddkänsla eller färg, samt att alla hade fettfenan kvar vilket får ses som positivt för populationen.
Då jag hade ett flertal hugg nära land så provade jag flugspöt och lyckades landa den första som högg. Därefter tappade jag fem st. på fluga innan jag åter provade spinn och hade tre hugg på tre kast, men ingen som fastnade. Efter de huggen var vakfesten och huggbonanzan över för denna gång och det var dags att dra sig hemåt.
Bild på den flugfångade Havsöringen och en ~45cm med gula rester på magen.

8/5 Provade en kvällstur till Gullvik igår men det var orienteringstävling och fullt på parkering och strand. Ställde bilen inne i skogen och gick ner till stranden, förutom flanörer och lekande barn/ungdom, så räknade jag ihop 6st fiskare med spö.
Så idag for jag till Sund, innan alla helgfirare åker dit, och provade fisket. Tog en god stund innan det losnade och jag nog aldrig tappat så mycket fisk som idag. Vet inte hur många hugg jag hade, men drillade två fiskar en längre stund innan de försvann. En av dessa gjorde ett riktigt klassikat öringhopp ca 20m ut och draget (Krill) for all väg.
Tre stycken öringar ville i alla fall följa med in så att de kunde lossas. En 30cm som högg på den rödsvarta. En 40cm som högg på den gamla "ABU krillen" men som dessutom trasslade in sig med flugan. En 46cm (8,6hg) som högg på en Wiggler med dubbel ring på kroken.
Bild på de tre och på det nygröna Sund

5/5 Äntligen ville fisken följa med hela vägen in.
Har varit iväg ett par korta utflykter till Gullvik och Gene utan att känna något men idagens vårväder drog jag till Sund.
Tappade först en öring under landningen och hade därefter ett ordentligt hugg som tyvärr inte ville fastna. Detta fast jag tillbringade gårdagskvällen med att se till att att ha dubbla ringar på alla krokar och nya krokar på mina favoritdrag :-(
Dagen började annars med stiltje och ett par enstaka vak när jag väl kom till Sund efter inte sett/känt ett liv i Haprh.
Så länge havet låg blankt i viken ville ingen nappa på mina drag. Däremot när det började blåsa in i viken kom huggen. Bytte till ett genomgångsdrag efter det andra tappade hugget och fick nästan direkt en Havsöring ca 43cm som inte kom loss från draget. Och strax efter den kom det upp en smalare variant som precis höll 40cm.
Tappade därefter en som jag först kände som en knuff på draget. Gjorde ett spinnstopp och den gick på men lyckades komma loss efter ett antal meter, troligtvis blev det aldrig något mothugg när den tog på slaklina. Detta var det enda hugget jag tappade på genomgångsdraget. Tror numera stenhårt på att havsöringen har mycket svårare att ta sig loss från geomgångsdrag då det inte ger samma möjlighet att ruska loss draget som ett vanligt bete.
Bild på vårens första Havsöring och på den blommande Tibasten

30/4 Fortfarande ingen fisk, men hängde med Michael idag till Norrfällsviken för att testa havsöringsfisket där.
Inte heller idag lyckades jag (eller vi) landa någon öring, jag började med flugspöt (två flugor tappade) och kände inget men hade ett drag i linan när den var ospänd.
Andra varvet gick jag med kastspöt och fick på en 05-1,0kg blank öring som tog lite lina och hängde med nästan hela vägen till land innan den lossnade.
Tyvärr bröt vi tidigt då M:s vadare började läcka och sedan ville inte min bil starta :( Tog ca 30min+rengjorda tändstift innan den ville tända på alla cylindrar. M:s förslag var att vi glömmer denna dag :o)
Själv tyckte jag nog att det var en av de bättre trots bilens tjurande.
Bilder från dagens fiske

22/4 Lite fisk men våren nalkas. Fick inte ett napp när vi hängde med A. upp till Svarttjärn. Fick bara spigg i Sund och idag var det bara vackert vårväder.
Bilder från slasket i Sund och vårmorgon i Gullvik. Synd att inte ejderns "a-ho a-ho" med enstaka måsskrik finns med i bilden från Munkudden.

11/4 Löste årskort till Skule idag och åkte upp till en av tjärnarna för att se omgivning och testa fiske lyckan. Ruggit mycket snö!
Tog mig i alla fall till slut ut på isen och var tvungen att förlänga borren för att ta mig igenom x lager snö/is/slask. Orkade bara borra två hål och fick till slut ett napp när jag redan börjat fundera på att ge upp. Den tog på en ljus "micro banan" efter att jag provat mig igenom hela asken ett par gånger inkl. blänke. Var riktigt tung och oeftergivlig under isen men till slut kom den in i hålet och jag kunde få in huggkroken bakom gälarna och dra upp den. Då var jag tacksam att jag trots allt tagit 150mm borren och inte den mindre 110 som är så mycket smidigare att borra med. Men öringar på 2kg (2030g) brukar inte vara så villiga att pressa sig in i ett så litet hål när det är en knapp meter under isen och is m.m. är över metern tjock.
Bilder som visar snöläget och sedan en på öringen och dess maginnehåll (dykarbaggar)

8/4 Förmiddag i Sund och idag var jag inte ensam i solen.
Tyvärr var det ingen av oss som drog sik men jag lyckades i alla fall få upp en liten havsöring som försökte dra i väg med myskan. Får väl kalla det ett nörd kryss då det är första havsöringen jag fått upp på pimpelfiske även om den bara var storlek 2-3hg.
Bild på dagens fångst

7/4 Sikjakt vid Köpmanholmen.
Satt åter vid utloppet. Efter några spigg så drog linan iväg med mormyskan (m.bananen) och det kändes som stor fisk. Då det var en halvmeter vatten under isen så lät jag fisken dra ut lina så att det inte skulle bli allt för stum drillning. Den tog direkt 5-10m lina som försvann iväg under isen, jag var tvungen att springa från hålet för att kunna hålla linan spänd när den vände första gångerna. Det tar ju tid att veva in linan på mormyska spöt. :o)
När jag fick fram den till hålet första gången visade det sig att det inte var en havsöring, viket jag trott, utan en regnbåge. Lyckades till slut få upp den och får nog erkänna att jag sällan jag kämpat så mycket med en fisk under kilot (8,8hg). Fick strax efter regnbågen en lite sik som fick gå tillbaka, tror inte den väget ens ett hekto. Efter den lilla siken så var det bara spigg som ville hälsa på. Så det blev lunch hemma.
Bild på den havsfångade regnbågen och vår besökare vid fågelbordet.

4/4 Heldag i Sund.
Första hålet levererade en sik på 3,4hg efter 5 min, sedan bara spigg.
Borrade ett nytt hål 15m innanför och provade att ligga ner på liggunderlaget och spana ner mot botten en knapp meter under isen. Såg en massa spigg och en ensam sik som kom förbi men inte vill låta sig lockas. Försökte med att höja upp myskan men då kom något större förbi och svepte iväg med myskan. Så pass stort att jag måste resa mig upp och försöka drilla. Fick fram den till hålet en öring på ca 5hg då liggunderlaget blåste upp och över hål och lina.. När jag stampat fast liggunderlaget och fått bort det från hålet var öringen borta :-(
Efter det var det många tomma timmar i snöslasket, Bilbo fick gå tillbaka och ligga i bilen då det var för slaskigt/regnigt för att han skulle må bra. Fick i och för sig en hel drös med spigg men inte ett större napp förrän det var dags att börja fundera på hemfärd. Fick då bland alla spigg napp, en sik på 5,4hg som snällt följde med upp i hålet. Ungefär samma storlek som den tappade öringen, men så sävlig jämförelsevis.
När jag åkte hem så var snöslasket så pass allvarligt att långtradaren från Skellefteå som låg framför mig höll 60km/h nerför backarna. Kunde åter notera att flytoverallen inte är vattentät utan efter ett par timmar i snö och regn är man genomblöt :-(
Foto på den första siken med "minibanan" på gälen och hur det såg ut i ett av hålen

1-2/4 Har bara blivit spigg och småabborre de sista dagarna. Har provat både hav och Hamptjärn men det har nog varit för fint väder. Fick i alla fall en bra bild på Bilbo utanför munkudden på Långfredagen.
Vid dagens återbeök till "griskadavret" såg jag att det hade tinat fram skrävlar, vilket är vanligare bland sälar än gris :o\ Det kan också förklararar hur kadavret hamnat på stranden.
Bilbos "Alla behöver ju inte vara tråkiga bara för att det är Långfredag" samt bild på sälen.

25/3 Årets första sik!
Åkte till Kömpanholmen då det var för snöigt att åka till Sund. Vattenståndet var fortfarande under normalt men ändå högt och stigande jämfört med de senaste dagarna.
Testade utanför havsbadet utan att känna något så jag drog mig ut mot åmynningen, då jag ändå har fiskekort för Nätraälven. Hittade ett ställe som var ca. halvmetern djupt och ganska strömt men ändå med ca 15cm tät is att sitta på.
Fick ett par spigg på "sikloppan" innan jag kände ett sug från något större. Hade ett par napp men inget fastnade så jag bytte till en röd "räk mormyska" och fick genst napp av en som ville följa hela vägen upp. En sik på ca. 2,5hg. Tappade sedan en något strörre som gled tillbaka i hålet och fick tre mindre varav en under kikmete och två på en ljus "micro banan"
Kul att äntligen få sik efter några år då isförhållande och fisketid inte lyckats passa.
Bild på dagens utsikt och den första siken som ville följa med upp på isen

22/3 Förmiddagen provade jag pimpla i Veckefjärden utanför Prästänget utan resultat. Däremot märkte jag att isen var riktig lurig i närheten av strömfåran.
Så på eftermiddagen knallade jag upp till Svarttjärn för att påminna mig om hur det är att få napp. Har nämligen gått tomt sista tiden med bara simpa och spigg att visa upp från Hålviken och Sund. Inte ens turen till Björna gav något mer i snålblåsten ute på isen än en borttappad bilnyckel.
Så nu behövde jag känna att det går att få fisk så Bilbo och jag tog vägen/skoterleden upp till tjärn. Det var välpackad snö med lite mos på så att det var riktigt lättgånget, förutom stigningen. Väl framme så satte jag mig i bortre änden av sjön och provade mig igenom mina "myskor". Inte ett napp förrän jag sänkte ner en "micro banan" då det inte tog två minuter innan det satt fast en fisk (regnbåge ca 0,5kg). Testade sedan med den lilla bronsfärgade myskan med borst på utan att känna något. Bytte till en lite mörkare "m.banan" och det högg på utsläppet! En ungefär lika stor regnbåge som fick gå tillbaka. Sedan missade jag ett hugg där det bara drog till i linan och lossnade. Tog upp och bytte till nya maggot och fick en regnbåge på strax över kilot (1,07kg) som fick följa med hem4).
Väl hemma var det dags att duscha Bilbo som har luktat lite för mycket räv de senaste dagarna. Det var rent djurplågeri!!
Han stod och gnäll/ylade nästan hela tiden han schamponerades och sköljdes. Inte ens när jag torkat och släppt iväg honom slutade han klaga utan for runt här i huset och skällde och gnällde. Hoppas han nu inte bara ska ha bort den "hemska" konstgjorda schampo lukten så fort han kommer lös och hittar något riktigt väldoftande naturlig doftkälla att parfymera sig i.
Bild på dagens fiskar samt myskorna som provades, de två små till höger var de enda som jag kände något på. Samt en bild från besöket i Sund som inte gav något men fick senare tipset av Janne att det inte är lönt att leta sik vid lågvatten.

11/3 Fin dag på Skulesjön när pimpetävlingen hölls (DM) där idag. Lite fisk som nappade men kul att träffa G&G från Öbacka, och A. med son från Storfiskarna.
Väldigt lite fisk kom upp, men jag lyckades i alla fall lura upp 2 små borrar vilket plasserade mig mellan G&G i resultat, om vi tävlat i samma klass?
Bild från sjön och på återtåget när skottet smällt.

10/3 Var ut en tur i torsdags på isen utanför Munkudden. Tog mig ut till Kråksundet mellan Vågön (Grisslan) och Råskärsön. Tjock is i sundet, säker kring 4dm, och långt att gå (~2,5km). Försökte utanför vikarna på ca. 1-2m djup utan att känna något annat än spigg.
Var lite orolig att det skulle komma en isbrytare mellan mig och fastlandet då jag i och för sig följde ett ordentligt spår över isen men det gick över en gammal ihopfrusen översnöad ränna. Märkte en ojämnhet och såg att det var isbitar som stack upp ur isen och när jag stannade och såg mig omkring syntes klart att ojämnheten sträkte sig i linje åt båda hållen över isen så rännan var troligen riktigt gammal men ändå.
När jag väl var på hemväg så tog kroppen helt slut och svetten rann inne i flytoverallen. Väl hemma så har jag kännt hur overallen stunkit gammal svett, klart värre än mina träningskläder. Blev tvungen att skölja av den för att kunna ha den inomhus och har nu hängt upp den på tork så får vi se hur många dagar det tar innan den torkar och jag åter vågar mig ut på okända isar.
Bild från Kråksundet ut över det frusna havet, och på råbocken som tömmer fågelbordet på nätterna

6/3 Fortsatt kallt (-20) eller snö :(
Tog en tur till Sund men lyckades bara få upp lite spigg och borra i botten. *Efter den kontakten så var det omöjligt att få borren att bita. Så det var bara att packa ihop och åka till Benerus och få nya blad. Skönt att han byter ut de slöa mot nyslipade så att det inte blir allt för dyrt att ha nyslipade skär på borren. Känns ju dessutom lite bättre för miljön att inte behöva köpa nya :o)
Bilder från Harphaga på iskonst och på fjärden med Mjältön i bakgrunden

25/2 Fina isar men ingen fisk :(
Bild från Sund 23/2 och Munkudden 25/2

20/2 Var ut till Munkviken och i stället för fisk hittade Bilbo en säl som låg på stranden. Det var en del stora fåglar som lyfte från träden när vi kom. Tänkte korp men var lite fundersam på vingformen, men då koncentrationen var på hunden så tänkte jag inte mer på det förrän Bilbo hittade sälkadavret. I efterhand kan det nog varit en rovis men efterkonstruktioner är opålitliga....
Bild på den vackra vinterdagen -15C samt säl med "hittare"

19/2 Förmiddagstur till Hamptjärn, ett napp på trippelkula och sedan en röding på "mini bananen".
Vackert väder -10C men mycket snö överallt, orkade inte ta mig till Svarttjärn dit det saknades färska (skoter) spår och lovade lång snöpulsning. Lättare med Hamptjärn med mycket skoterspår upp till sjön och ut på isen även om det var en hel del stöp.
Bild hemifrån på Bilbo och gårdagens skottning

17/2 Testade Åfjärden men inget napp och tungt slask att gå i.
Fortsatte ut till Hålviken där isen låg en knapp decimeter tjock. Lättgånget men när jag kom utanför viken var det ihopfrysta isflak med tunn is (~2cm) emellan, vilket var svårt att se med den snön som ändå fanns där ute på havsisen.
Fick ett antal hornsimpor där det blev djupare (+5m). Länge sedan sist med simpor på pimpel, annars noll napp.
Bild på Åfjärds slasket samt på Hornsimpan.

16/2 En tur till Åviken för att fixa middagen, stannade vid sista M-skylten innan bryggan.
Började vid sista huset innåt, ganska nära land men ca 5m djupt, för att sedan fortsätta ut mot djupet. Då det nappade i första hålet kom jag inte längre ut och var nöjd med att några fick gå tillbaka, tog 8st=1,350kg samt en liten åt Bilbo.
Utsikt från bryggan, det var fyra pimplare ute på viken idag.

14/2 Kort utflykt till Munkviken där isen äntligen låg, men den såg riktigt rälig ut. Provade i alla fall efter havsöring/sik på det grunda, med flytoverall och dubbar.
Kände inget så jag fortsate till Åviken för att prova på lite borre i stället. Tog vägen mot Geneön som går längs med viken. Fick lite abborrar på vertikal med maggot och på den gröna myskan med diamanten.
Annars var nog den stora upptäckten hur pass grunt det var i den inre viken. Fick inga napp förräna jag passerat udden och kommit ner till +3m djup.
Bild på den ruttna isen vid Munkviken och på hur det såg ut vid udden in mot den inre viken borta i Åviken.

10/2 Dagen började med att Kalla tog GULD i Korea. Efter denna frukostunderhållning så visade det sig att vädret hemma var riktigt härligt vinterväder med -7C grader och sol. Med sådant väder gick det inte att ligga i soffan och spana på OS även om jag skaffat Eurosport abonnemang.
Så Bilbo och jag tog en tur till Hamptjärn för att känna på lite röding, den på 5kg lär ju fortfarande gå kvar :o)
Började med en massa abborrar på Michaels ställe för att sedan få på en öring! I denna sjö där det bara är regnbåge och röding som satts ut de senaste åren, var tvungen att kolla med Atle. Tyvärr tänkte jag inte först på detta utan klubbade den innan jag kom på att den kanske tillhörde en självföryngrande stam.
Nåja klart är att "micro bananen" levererar även om kroken på den ser lite mer utböjd nu efter dagens och gårdagens öring samt en tappade röding.
Foto på dagens öring med "bananen" på kinden.

9/2 Nu ligger Ullångersfjärden!
Var och provade de nyköpta Mormyskorna "Micro banan" som frun var in och hämtade hos Fiskebiten.
Första hålet och medan jag sökte efter botten så fortsatte linan bara att dras ut. Trodde jag fått på en större sik då det kändes tungt och trögt tills jag fick upp ett prickigt huvud i hålet. Öring på troligen strax över kilot klev lungt av då jag försökte dra den rakt upp, troligen fel vinkel när "myskan" inte satt ordentligt :-/
Det var också det ända större napp jag hade under hela dagen, allt annat var spigg. Dagarna börjar dessutom att bli så långa att det är dags att börja ta med sig matsäck på liknande fisketurer.
Foto på dagens "myska", Ullångersfjärden i vinterskrud och att isen inte är helt pålitlig. Är man på ute på isen måste man ha lite koll på utlopp, uddar m.m.

4/2 Näskeå och viken utanför såg vackra ut denna underbara vinterdag (-18C hemma) men levererade bara spigg idag. Första gången i år jag känt solen värma mig när jag sitter på isen, vi går mot ljusare tider :o)
Frågade också hur mycket ett årskort skulle kosta (300kr) då ån verkade värd ett återbesök. Lite underlig prissättning när SCA jaktkort för småvilt och ungefär samma område kostar 200kr dagligen.
Foto på Näskeå mot utloppet i havet och så ett ute på fjärden

24/01 Nu har jag fått testa med lite bättre fisk på Wiggler55.
Var upp till Svarttjärn nu på förmiddagen med Bilbo. Tyckte själv att det var en ganska tung promenad upp, men Bilbo njöt av att få springa av sig.
Väl uppe var vi själva på sjön som hade ganska mycket stöp på isen. Testade först en grön UV mormyska följt av den nya svarta myskan, som antagligen också har UV-färg på ögon och mage. Kände inget på någon av dem, bytte till den numera blyfärgade lilla "micro bananen" (0,4g&10mm), och hade napp inom 5 min. Den första var en regnbåge på 1,3kg som kämpade på ordentligt så att jag verkligen fick prova på att drilla med spöt. Tyckte spöt fungerade bra men det var som om fisken for uppåt i och med att jag gjorde mothugg så det var till att knalla iväg en bit för att hinna med att ha spänd lina.
Fick två till inom bara några minuter på samma myska varefter kvoten var fylld och det var dags att promenera hem igen.

Här hemma är annars det mest spännade att rådjuren har börjat tömma fågelmataren på nätterna :o)
Bild på Bilbo på sjön och dagens fisk

Bild på mormyskan som fungerade och på fågelmataren som tömmes, med spår i bakgrunden.

20/01 Testat nya spöt, hittade ett Wiggler 55cm som kostade mer i frakt än i köp, men ingen större fisk ville kliva på i Hamptjärn igår eller på havet idag. Fick hyfsat med borre ute i Åviken men ingen större fisk ville följa med upp. Tycker att linan är väl stum (Stroft GTM 0,18mm = 3,60kg). Funderar på en tunnare lina som fjädrar lite mer och gärna gul så att den syns på isen även om ljuset är lite halvdåligt. Tog ialla fall med några borrar (6st=1,1kg) hem till dagens middag.
Bild på isläget i Sund samt på nya spöt och nya skryllan.

15/01 Lämnade Bilbo hemma för att koncentrera mig på fisket i Svarttjärn igår. Det var nästan 20 grader varmare än på lördagen men med kuling som ven över tjärnen så kändes det inte varmare. Tror varken att det var lika mycket folk eller fisk på söndagen som i lördags, men jag lyckades till slut lura upp två Regnbågar (0,5kg+1,0kg). Det var små diskreta beten som gällde under söndagen bl.a. lilla banan mormyskan. Satt länge med en lite större svart utan att känna något men när jag bytte till lilla bananen så högg en när jag höll på att kolla att mormyskan verkligen var nere på botten. Lyckades bryta av mitt favorit (Wiggler 55cm) när jag drog upp den lilla bågen genom hålet.
Tappade därefter tyvärr en hel del fisk då jag tror att kroken/spöt var för klent eller för stumt (provade flera "mormyska"spön). Så jag bytte till lilla haspelspöt och till en imitation av nattslända med förtyngt huvud (Tjeckisk nymf). Den flugan är ju också ganska diskret och jag fick av strax napp nära botten av en större Regnbågen. Hade slirbromsen väldigt löst ställd då jag provat spöt med en mormyska (klen krok) tidigare men det gick bra att spänna spärren under drillningen och få upp bågen som annars kämpade emot bra.
Söndagens fiskar (0,5kg& 1,0kg)

13/01 Premiär på Svarttjärn!
Trodde inte det skulle komma mycket folk idag då det var -23C vid starten. Trots temperaturen kunde vi räknade ihop 40st entusiaster ute på isen vilket jag tyckte var imponerande. Får ändå hoppas på mer folk i morgon då vädret enligt prognoserna skulle vara lite mildare.
Bild från Svarttjärn dit en skoter drog upp premiärfiskarna (-23C)

11/01 Kallt och ensamt på isen idag -18C. Var upp på Hamptjärn och provade ny topp till kraftiga spöet. Skulle nog kunna fungera, men idag bildades det is i fjädern efter en stund, och då hade det varit omöjligt att drilla någon fisk. Fick en 3hg regnbåge som fick gå tillbaka (nya toppen) samt tappade en större fisk som hängde med nästan fram till hålet (gammalt spö).
Bild från Hamptjärn -18C

10/01 Kalasväder -7C, 2m/s och sol, isen lite för dålig ännu för att beträdas. Tog några kast men kände inget.
Bild på isläget där jag hade hoppats fiska och på en småspigg som var det enda som följde med upp idag, samt hur soluppgången såg ut.

07/01 Tillbringat helgen upp vid Hamptjärn då Storfiskarna som sköter om vattnet haft fiskepremiär.
Lördagen kall men med mycket folk (+70st) och mycket fisk. Många som köpte extra fiskekort. Söndagen var vi ett knappt dussin som trotsade stormvarningen och dök upp. Så på söndagen blev det tid över för mig att prova på fisket i stället för att gå runt och sälja kort åt de som fått sina tre fiskar.
Lyckades även jag fylla min kvot med bl.a. en regnbåge på drygt kilot som största fisk (0,5+0,8+1,1). Lyckades också med konst stycket att tappa en riktigt stor....
Bild på de två första (=minsta) samt en suddig bild från gårdagen och en bild från två fiskare som samarbetar för att bärga nappet..