Årets jakt och fiske

30/12 Årets fiskar!
Även om det varit få fiskar som kommit upp ur Gådeån i år så var en av dem i alla fall min största (havs)öring någonsin med 3,8kg. Satte ju också rekord under pimpelfisket i våras med en gädda på 4,2kg vilket är min största fisk tagen under isfiske. Lyckades också lura uppe en öring med flugspö på 1,8kg dessutom på hemknuten fluga.
Annars så var det turen till Norge som gav nya (rekord)fiskar. Att jag äntligen lyckades lura upp lite plattfisk, med rödspätta på 1,1kg och en liten Hälleflundra som topp. Att jag dessutom lyckades få en torsk på 11,6kg samt långa (4,8kg) och lubb (4,6kg) får nog räknas som bonus.

Bild på mina rekordfiskar under 2016

29/12 Åter till Hamre. Passade på att ta mig upp till Fäbosjön och försöka få lite röding. Ensam på sjön i över 5 minuter innan Bilbo började skälla och ännu en fiskare kom dragande på pulka full med utrustning. Han hade åkt upp till Fällbotjärn och gått därifrån. Fick en en hyfsad Bäckröding (~4hg) efter 10minuters fiskande med den lilla bananmormyskan. Blev en ganska lyckad dag med ytterligare två rödingar (3hg&7hg) och ett par små bäckrödingar klart under minimimåttet som fick gå tillbaka, samt någon tappad fisk. Så med fylld kvot började jag nog återfärden strax efter klockan elva, varvid fiskegrannen hade hunnit få två rödingar. Så det var en bra dag på isen för oss fiskare som tog oss ut.
Bild på monstret vid Fäbosjön och en lite suddig bild på de röde

15/12 Lyckades dra upp en öring i Iggen som var tillräckligt stor för att grava nu till jul&nyår. Inte så tjock men ganska lång, 46cm och 9,8hg.
Annars har jag försökt mig på lite abborrpimpling med bland annat Lucianappet i ÖSK regi. Tog mig också ut och halkade kring lite på Notsand när det var plusgrader och linan inte frös hela tiden. Otäckt med ett tunnt osynligt islager på alla stenarna.
Bild på den blivande grav”laxen” och ett exempel på att fisken inte alltid blir större när mna ökar storleken på betet

Och en bild från Notsand ca 13:00 där man kan se hur högt solen orkat upp och sedan en bild på Gösta och den sönderborrade isen från Lucianappet

8/12 Åkte upp till Hamre idag som belöning för de senaste veckornas plock/städ inför Mäklare-besiktningsman-fotograf besök är avklarade. Tyvärr är även Gådeån avklarad och det blev ingen mer fisk där innan ån stängdes för vintern.
Startade dagens utflykt med att prata lite med G&G som skulle ut med båten (tror jag) innan jag åkte upp till tjärnarna. Gösta var lite besviken över att missta en tillsyningsman men undrade om jag dyker upp på Lucianappet, vilket jag räknar med att göra.
Var ordentligt halt på vägarna och vågade mig inte upp med bilen utan stannade på avfarten upp till Iggen och gick därifrån. Ville ha röding så jag promenerade hela vägen upp till Fäbosjön, till Bilbos lycka. Uppe på Fäbosjön fick jag två bäckrödingar och tappade en öring innan jag slutligen fick en röding som skull få följa med hem. Stannade en stund vid Iggen och provade lyckan och lyckades få upp en hyfsad öring och ett par abborrar. Hade dessutom ett antal försiktiga men tunga napp som jag misstänker var bäckröding.
Bild på dagens fiskar.

20/11 Årets sista älgjakt, troligen, då vi sköt de två sista kalvarna på tilldelningen idag. Var nöjd med både mina Biltema byxor med fusktex (REA 199kr) och pimpelstövlarna från Fiskebiten. Stod på Degermyren i ca 1 timme i ett par cm smältvatten utan att frysa om fötter eller ben. Byxorna klarade dessutom att hålla mig torr i veckans regnväder när jag varit vid ån (bara färgad öring).
Bilder från dagens pass på Degermyra

16/11 I veckan har jag gått längs med Gådeån med nya TeamEsko vilken verkar fungera lika bra som den bortkastade. Har tyvärr inte fått någon blank i ån men en och annan färgad hälsar på.
Hade två napp på "den gule" vid Leifs grillplats utan den ville fastna ordentligt, så jag stannade vid "poolen" och provade med "UDN" wobblern där skeden lossnade. Så jag tog några kast med en annan Rapala, en liten ledad "abborre" utan att känna något. Sedan blev det Abu's Tormentor som fick simma ostörd i ån, varefter jag bytte till en liten spinnare som brukar kunna fungera, kände inget. Testade Leifs färgade "dynamit" och ett skeddrag typ "Tobis" utan någon kontakt. Provade igen med "den gule"och i andra kastet, fortfarande vid grillplatsen, så sitter det fast en öring som försökt sluka wobblern.
Det här är anledningen till att jag använder Rapalas TeamEsko så mycket, den lurar öringen i ån.

Bilder från de testade dragen och en stilstudie på det fungerande draget :o)

13/11 Återigen upp till Hamre. Åkte från Ö-vik i morse där det var -3C och tänkte prova nya dragen som jag köpt av Patrik/Fiskebiten i Gådeån. Har ju varit ett par gånger till ån nu i veckan och då vattnet har höjts i både å och hav så har det känts hett, men det har bara blivit färgad öring som nappat. Lyckades dessutom kasta bort en av mina TS-rapala då jag använt en lågprofil rulle, som jag inte är så van vid, med nylonlina i stället för haspel med spunnen p.g.a. kylan så hamnade wobblern i ett träd. När jag slutligen lyckades få loss linan så hade beteslåset öppnats och wobblern var borta.
Nåväl åter till dagens äventyr som blev pimpel på Hamretjärnarna i stället för fiske i Gådeån då termometern visade på -15C när jag väl ankom till Härnösand.
Ingen skoter hade kört upp till Iggen så det blev att ta vanliga vägen till Fällbotjärn i stället. Första tredjedelen var det ett traktorspår att gå i, men resten av vägen blev det till att pulsa bredvid det färska skidspåret. Blev så slut att jag blev tvungen att ta en paus på Långtjärn för att svalna lite då jag gick i Flytoverallen. Tog inte många minuter förrän Bilbo skällde och Gunnar kom på skidor och undrade hur det gick. Han hade fått röding i Fällbotjärn men tyckte inte om isen (dubbel).
Fortsatte min promenad upp till Fällbotjärn så snart Gunnar skidat iväg och använde hans borrhål då jag inte var nöjd med skäret på min borr. Hade napp direkt jag släppte ned som lossnade vid hålet men högg igen på den lilla mormyskan då jag sakta lät den dala ner igen. Tyvärr släppte den åter igen och sedan var det dött. Övergav så småningom mormyskorna och försökte med ett blänke i stället. Samtidigt som det kom en flock med orrar och slog sig ner i björkarna vid sjön så sög det till i spöt och jag lyckades så småningom få upp en röding (+8hg & 41cm). Nöjd för dagen så pulsade Bilbo och jag hem innan jag blev för trött för att orka ta mig fram genom snön.
Bilder från vägen upp till tjärn och på dagens fångst

Dålig bild på orrarna i björkarna och en bild från sista fisken som tog på Rapalan i fredags (nov 11)

9/11 Kände mig tvungen att göra ett försök med isarna på Hamre tjärnarna då ryktet pratat om lite snö i området. Var ganska mycket snö på vägen upp så jag passade på att promenera för att ge Bilbo en chans att springa av sig innan allt fiske. På vägen upp blev vi omkörda av två gubbar i en SUV som också skulle upp och kolla läget. Fällbotjärn var helt istäckt med blöta fläckar i snötäcket. Provade att känna lite på isen utanför stuga men det bar inte alls.
Hoppades att det skulle kunna vara bättre is uppe Fäbosjön, men tyvärr, lika kass is där. Gubbarna med SUV:en försökte ta sig ut på Fällbotjärnisen med hjälp av en planka, när jag gick förbi dem på tillbakavägen, men var tvungna att ge upp då det inte var bättre is en bit ut vilket de hade hoppats på.
Avslutade med att kolla upp isen på Långtjärn och även den isen var mosig men delvis lite tjockare. Tillräckligt för att jag skulle våg mig ut någon meter, med flytoverall och dubbar. Så satt där en stund och njöt av mina nya stövlar från Fiskebiten som höll fötterna varma trots vädret.
Bilder från Fäbosjön som ser ok ut men där isen bestod av halvfast snömos

Det slutliga borrhålet och mina varma fötter samt en bild som visar hur långt ut jag vågade slaska.

8/11Snöat rikligt senaste veckan. Ingen tur med fisket men kallt och vackert vid ån.
Bild från dagens pulsande i snön vid Gådeån.

En fiskare (minken) hade varit vid höljan innan mig och lite knepigt blev fisket trots byte till nylonlina.

3/11 Tog en tur upp till Nora och bommade (dubbelskott!) en tjäder som Bilbo kom med. Var betydligt mindre snö där än det har varit här i Härnösand. Kunde tyvärr inte se att han drev något annat och definitivt inte med skall. När han kom efter tjädertuppen så var det också utan skall.
Gårdagens fisketur till Gådeån gav en liten färgad öring och en minigädda.
Bild från fisketur och jakttripp.

2/11 Första snön kom igår då jag åkte upp med sonen till Sveg. Har gjort några få försök vid Gådeån i veckan men mest sett tecken på lekande öring vilket lagt lite sorti på intresset. Försökte även lite fiske vid Byviken och lyckades lura upp en strömming på fluga. Var gott om strömming inne i viken som var uppe i ytan och plaskade, fast jag kunde inte se några tecken på att de var på födosök eller flykt.
Bild från gårdagens utflykt till Sveg och på flugfångad strömming

22/10 Gådeåfiske Provat med flugspöt utan resultat och är lite fundersam på vad öringen håller på med i ån. Har sett ovanligt mycket vak i ån och i går gav jag upp flugfisket och provade UDN-Wobblern. Den gav ett napp på första kastet. Provade sedan fluga och drag hela vägen ner till bommen utan några mer kontakter än de jag haft upp vid vindskyddet. Däremot flera vak.
Lurade så småningom upp en öring ur gropen vid vindskyddet, en lekfärgad 42cm i god kondition som högg på wobbler. Får en känsla av att leken inte är över ännu utan att vaken och nappen på wobbler (öringimitation) mer är revir hävdande än födosök.
Tog en kort tur idag med flugspöt och träffade Patrik, Åke och Leif som alla fiskade med fluga utan fått några kontakter trots flera vak, vilket spädde på min misstanke. Men samtidigt fick jag ju en blank Torsdags.....
Bild på leköringen och på Bilbo vid vindskyddet

20/10 Gådeåfiske Tyvärr glömde jag flugrullen så det blev spinnfiske i stället. Provad UDN-wobblern i gropen vid vindskyddet och hade en öring som högg inne på det grunda. Ingen jätte men kanske 30cm så det blev en hel del kast i området och fick ytterligare en som följde draget, men vände när det blev grunt.
Bilbo och jag fortsatte nedströms och häpnade återigen över hur lite vatten det är i ån nu i höst och att den ändå ser så lovande ut.
Vid Leifs pool så högg det en hyfsad öring som hade en del att ge innan den ville följa med in. Under tiden jag försökte få in den så skrämdes en annan öring(?) och gjorde ett stort vak. Väl iland så var den ganska exakt 40cm lång och hyfsat blank men "skinnklädd" och med fettfena så den fick gå åter då jag redan har frysen fylld.
Fortsatte ner till bommen utan att känna något mera, varför vi återvände upp till vindskyddet för några avslutande kast.
Återigen så var det en öring framme och stötte draget inne på det grunda, hade dessutom flera napp och en våg som följde efter draget när jag kastade uppströms mot "fallet". Tyvärr var det inget som fastnade förrän en mink kom förbi varvid Bilbo och jag tyckte det kunde vara roligt att se var den tagit vägen. Vi hittade inte igen den, utan den smet troligtvis nedström längs med kanten när vi var uppe i backen och sökte där vi sett den sist.
Efter minken och våra turer i ån så var det slut på nappen och det var dags för oss att ge oss för idag, men nästa gång blir det flugspöt :o).
Bild på dagens öring

18/10 Lite fundersam på hur Bilbo markerar/reagerar vid älgkontakt efter ha gått med honom vid älgjakten i helgen som var. Så idag tog vi en heldag själva i skogen för att se om jag kan lära mig hur han beter sig vid kontakt med olika vilt.
Blev tyvärr inte så mycket klokare fast han stötte både rådjur och tjäder på mig.
Men vi hade en fin dag i skogen.
Rast med en liten eld för korvgrillning

7/10 Vem visslar i skogen? Löste ett jaktkort på SCA idag och promenerade runt med hagelbössan och Bilbo längs med myrkanter för att se om vi kunde få tag i någon fågel. Fick inte tag i någon fågel men på ett ställe i ytterkanten av jaktområdet försvann Bilbo in i skogen ovanför myren. När han kom tillbaka började någon "vissla" upp i skogen. Det var ett par låga visslingar med mycket luft i. Så jag kallade in Bilbo och vi vände där och promenerade åter småpratande tillbaka över myrarna. Man är nog inte så tuff :o)
Bild från dagens skogspromenad

5/10 Kanske skulle skippat Lidingöloppet då det gav hostan en chans att komma tillbaka :(
I går lyckades jag i alla fall ta mig upp till Hamre för första gången på länge. Fint väder och många vak i Iggen, tyvärr var det mer lekvak än födosöksvak. Stannade vid bäverhyddan i Iggen där det verkade vara mycket aktivitet i vattnet. Flera vak men ingen som ville hugga på någon av mina flugor. Träffade Yngve som var vid vindskyddet på udden med sin gråhund och två fiskande tyska vänner. De fick inte heller något trots mete och de hade med sig en hel låda med flöten så de var nog vana metare.
Återvände till åmynningen och där var det något som drog i en sjunkande nymf, men jag lyckades inte få fast vad det nu var.
Då jag nu sett hoppande stora, nästan svarta, öringar så blev jag övertygad att det var lekande öringar och inte födosökande öringar som jag sett i ytan. Så jag provade en wobbler med öringmönster och lyckades då få upp en liten öring och tappa en stor.
Slutsatsen av gårdagens fiske får nog bli att det är lönlöst att fiska efter dem nu under leken, då köttet ju ändå brukar vara slaskigt. Bilbo och jag fick oss ändå en fin höstadag vid vattnet även om fiskeresultat blev magert.
Bild på öringen och Bilbo vid strandkanten

21/9 Förkylningen har i stort sett släppt, så idag var det dags att prova lite fiske. Åkte ut till Notsand och lyckades lura upp en öring som jag snabbt måttade till att vara 45-50 cm och närmre kilot än halvkilot. Verkligheten hemma med måttstock och våg visade 42-43 cm och 7,0hg? Men den kändes stor och när jag såg hur den högg på det grunt gående draget ca 10m ut, då var det en enorm skugga som slök draget. Visst minskade den ganska snabbt i storlek när jag kunde se konturen av den men den var välmatad och blir bra som dagens middag. Det var en hel del grova plask långt ut men fisken på bilden nedan var den enda jag lyckads lura.
Bild på dagens middags-öring ifrån Notsand

17/9 Älgjaktsveckan Har bara sett en levande älg i veckan och den sprang förbi mig i kraftlinan på Nordvik i full fart. Tur nog han nästa passare med och lyckades få stopp på både den och hunden innan de for över vägen.
Generellt har vi haft perfekt väder för oss på pass men alldeles för varmt för hundar och hundförare. Trots att vi haft mycket älg på marken har det varit ovanligt svårt att få tag i dem då det nästan inte varit någon vind för hunden att söka i. Resultatet blev i alla fall bra även om det behövdes att vi jagade fem dagar för fyra vuxna och två kalvar.
Lite bilder från veckan som varit
Gryning över Norafjärden. Älgstig på Ry.
Kalven som sprang förbi mig hos grannen med hund och hundförare. Samarbete i slakteriet.

2/9 Tappade en större (ca 1kg) öring i Gådeån i går när jag provade att fiska enligt Klingbergs tips i DVD'n "12 flugor för strömmande vatten". Metoden går förenklat ut på att med kort lina fiska snett uppströms med en tung fluga som får drifta av botten med hjälp av strömmen. Det gäller att hela tiden ha stenkoll på linan och reagera om den bromsas upp. Har provat den två kvällar nu och fått en liten öring och tappat massor, där i bland två lite större fiskar. Ska försöka vässa krokarna och se om jag inte kan få fast någon större fisk på metoden som jag tycker är riktigt rolig.
Annars har det blivit lite regnbågs- och öringsfiske i Hamre. Har även varit ett par turer upp till Nordvik för att kolla älgpassen och spanat fågel tillsammans med Bilbo. Ingen fågel i siktet men gott om älgspår på marken, så jag ser fram emot älgjakten.
Bild från Fällbotjärn och på den lilla jag lura upp ur Gådeån.

2/9 Del 2 Blev ingen fisk på nu på kvällen men jag kunde kryssa Utter för första gången i Sverige. Tyvärr vart ingen av bilderna bra men på en kan man ana uttern om man vet vad man ska titta efter.

Uttern är på stranden nästan mitt i bilden, under några grenar och ovanför ett litet vattenfall. Till vänster om den stora stenen med vitt på. Tyvärr blev det här enda bilden där man kan ana uttern, om man vet vad man tittar efter.

19/8 Har blivit lite ströfiske och en tur till Älgbanan med Jaktlaget sedan sist. Mest unika annars var att jag hängde med som bärare vid utsättning av fisk i Hamre. Var upp kvällen efter och lekte med fisken, framförallt regnbågen var samarbetsvillig och högg villigt på torrfluga.
Skaffade också en ny lina till långa Vision Attack idag och passade på att prova den i Gådeån med en lite gädda, abborre, mört och stäm som resultat.
Bild från fisk isättningen och en kvällsbild från Nässjön, där jag också tillbringat någon kväll

6/8 Åter från Norge, mestadels fint väder med avbrott för sämre, inkl. ett oväder med ösregn och stormbyar som passerade på dryga timmen. Kåken i Andvika var ganska stor åt Janne och mig, fyra sovrum på övervåningen och totalt åtta bäddar, och med kök och samlingsrum i bottenvåningen. Den låg ca 20m från vattnet och det fanns en stor flotte med kåk på med beredningsutrymme för fisk, bänkar, skärbrädor, rinnande vatten och borstar m.m.
Vi höll oss mest i närheten av campen med båten och körde mycket mete och då med strimlor av makrill (egenfångad) som agn för både spätta och torsk. Passade på att testa flundretacklet som jag riggat med pärlor och propeller enligt
LillaMy tyckte nog att det gav mer utdelning än utan. Tyvärr var både Hälleflundrorna och Havsöring under minimimåttet, men kul att få en Hälleflundra som jag bara sett på bild tidigare, och även en liten på 2kg gjorde ordentligt motstånd på riggen tänkt för rödspätta och liknande mindre flundror.
Riktigt nöjd med resan och två av tre mål uppfyllda.
1) Vi ville ha Makrill, vilket vi fick redan första kvällen från bryggan.
2) Jag ville ha Flundra, vilket jag aldrig fått på spö utan bara när jag la nät utanför i Stockholms skärgård i ungdomen. Vi fick ett drygt dussin sandskäddor två (varsin) små hälleflundror och en större rödspätta.
3) Havskatt, hade ingen fått på länge och var nog fel ställe att försöka på. Totalt fick vi 15 arter ungefär styckevikt inom parentes.
Makrill (~0,5kg), Havsöring (~0,1kg), Bleka (1-2,5kg), Gråsej (0,3-5,6kg), Knot ( ~0,3kg), Kolja (~1,5kg), Sandskädda (~0,3kg), Rödspätta (1,1kg), Hälleflundra (~2kg), Vitling (0,3-1,5kg), Mindre kungsfisk (~0,2kg), Stensnultra (~0,05kg),Långa (1,5-4,8kg), Lubb (2-4,6kg),Torsk (0,2-11,6kg)
Sammanfattningsvis är jag nöjd med resan även om jag gärna hade fått några av de där stora sejarna som de som var längre ut kom in med eller de som kom hem med en balja av fina uer eller någon av småhajarna eller en stor flundra....
Lite bilder från Andvika och fisket

13/7 Varit förkyld sista veckan och inte kommit ut på något fiske, hann med ett par turer innan orken bara räcker till Tour de France tittande. Jag fick bara regnbåge i Hamre och ingen lax i Bergeforsen. Såg däremot ett notdrag utanför Fiskodlingen i Bergeforsen efter avelsfisk och de nog fick +100lax i ett drag.
Bilder från mitt bergefiske, klicka på laxbilden så startar en filmsnut från laxfisket. Trots all lax i älven lyckades jag bara lura upp en blåögd stackare.

22/6 Ny flugbild!
Gårdagens kvällstur gick till Iggen. Var ganska mycket vak och jag fick många napp men få som ville sitta kvar på kroken. En öring på 1,03kg högg i alla fall på en Rådjurscaddis som jag sakt tog in. De dagsländor som jag bundit själv var fisken upp och vakade på men ville inte fastna/hugga ordentligt. Testade flera olika flugor vid lilla ön där det var en öring som slök dagsländor som kläcktes. Den lilla gula från fiskebiten var den enda som den slök, de som jag bundit var den uppe och tittade på men ville inte fastna på. Fick även ett ordentligt hugg på den gula vid vindskyddet och försökte verkligen vara försiktig så att tafsen inte skulle gå av då den kändes tung. Ändå slaknande linan plötsligt och jag tänkte att ”Va F_N!” men flugan satt kvar på linan och så helt ok ut till jag tittade närmare på den.
Närbild på den felande flugan

20/6 Tack Peter!
Tog en tur upp till Hamre igår vid sex tiden på kvällen varvid det vakade för fullt i alla tjärnarna. Stannade vid Fäbosjön och efter lite snack med andra fiskare provade jag mina flugor, bland de nu minskande vaken, utan resultat. Provade till slut att lägga ut en av Peters Dagsländor och den slöks av en ivrig öring nästan direkt. Ingen större men kring 4-5hg som fick gå igen då flugan satt bra. Nästa fisk som slök flugan var en lite rackare som var så fräck att den simmade under en stock som låg i vattnet och så var den flugans saga all :(
Trodde inte att fiskarna var så petiga med hur flugan skulle se ut men det var klar skillnad på huggvilligheten på Peters och mina flugor. Fick lite fler napp på mina flugor men ingen som ville följa med hela vägen in, men det var en fin kväll även om aktiviteten avtog vid niotiden.
Lite suddig bild på Peters fluga in action

18/6 Åter efter att ha blivit sönderblåst på Flatruet. Hade bara tagit med mig flugspöt så tre dagar med styv kuling kändes som att det fick räcka. Kan nog vara ett trevligt ställe om man slapp vinden.
Tog en film på när jag packade ner tältet som visar lite av blåsten, klicka på bilden till vänster, den över Flatruet, för att se filmen och inte den där Bilbo sitter på snökanten.

13/6 Tog färjan till Hemsön i går kväll och åkte till Korvhamnen för att sedan promenera längs havet till en stenig vik med en lite å som mynnade där. Efter ett par kast hörde jag hur det plumsade en bit ut i sundet och såg en vakande fisk långt ut. Provade hela draglådan utan resultat. Testade även med att sätta en fluga en bit upp på tafsen. Då jag använde den spunna linan så ville jag ta bort chansen för skyggning för den, men inget fungerade. Så jag fortsatte in i viken där det vakade något mindre fisk och testade med flugspöt och fick en liten ca 12cm öring som högg på en en foam fluga. Fick lite senare en ca 30cm havsöring på drag samt något som jag misstänker var en elritsa. Började hemfärden när det började mörkas och missade 23:00 färjan och blev väntades i den ljumma sommarnatten till 23:30.
En riktigt härlig sommarkväll även om de stora fiskarna uteblev. Bild på den okända fisken (elritsa?) och från färjeläget på Hemsön

11/6 Roade mig med flugspöt i Hamre idag. Lyckades tappa tre fiskar som tog av tafsen för mig. En öring i Iggen där, jag såg att tafsen ovan silverringen var dålig, men tänkte att den är så tjock så den håller :( Fick i alla fall med mig en öring (8hg) från Iggen som högg på en Caddis. Hamnade så småningom på huggfest i Långtjärn där jag tappade en regnbåge (och foamslända) beroende på knut på tafsen samt en ½kg öring som blev galen och var mer ovan än under vattnet och lyckades få upp knuten till caddisen som satt på. Fick i alla fall med mig två regnbågar hem varav den en med gälskada (4hg) och den andra hade kört fast i någon gammal lina och tog helt slut (6hg). Tror inte jag varit med om så huggvillig regnbåge som idag :o)
Bild på öringen med flugan på gälkanten och den troliga anledningen till huggfesten i Långtjärn

8/6 Var tvungen att åka upp och se om det blev en riktig kläckning i Hamre i går kväll. Tyvärr ingen kläckning och långt mellan vaken. Det blev lite regn och en åska som mullrade långt bort.
Funderade på hur nära man törs låta åskan komma innan man packar ner spöt. Lyckades inte lura upp någon öring men stannade vid Långtjärn på vägen på vägen hem, där det vakade. Där lyckades jag lura upp en liten regnbåge innan det började blåsa kuling och jag packade ihop grejorna och åkte hem för att sova.
Regnbåge över Fäbosjön och åskan mullrade långt borta

6/6 Nationaldagsfirande med PB på Fluga, en öring på 58cm & 1,8kg högg på en egenbeunden F-fly i Fäbosjön. Vakade precis vid stranden när jag kom upp till sjön. Så jag stannade där i första viken och försökte lägga ut flugan utan att gå fram till vattnet. Inget nappade rakt ut, men så lät jag flugan driva in mot strandkanten där vaket varit och då högg den. Tog tid att få upp den då den både snodde in sig i näckrosor och försökte gömma sig under gungflyet med porskant. Tog den på "Visions" lilla nybörjar kit som är väldigt lättkastat och helt ok att drilla fisk med. Vaken fortsatte men jag kunde inte lura upp någon mer. Det var kläckning av någon stor nattslända som jag inte hade någon bra imitation av. Har förövrigt varit ute ett par gånger till på Notsand med enda resultat att jag sett fisk och att min haspelrulle kärvat ihop.
Praktöring från Hamre på 58cm och 1,8kg med fina fenor, flugan ligger på gällocket.

1/6 Löste fiskekort till Bergeforsens zon 3 idag utan att kunna skryta med mer än en fisk och det dessutom en spigg :( men vädret var soligt sommarväder med svag vind
Så väl hemkommen och äten så tog Bilbo och jag en kvällstur till Notsand där vi såg mer vak och hoppande öring på en timme än jag sett på hela dagen vid Bergeforsen. Det var inga stora öringar som var upp i luften (2-3dm) men en del av vaken verkade ha en större fisk som upphov. Tror de jagade strömingen (som också var uppe i ytan) men fick inget napp på min MO och bytte därför drag och det högg en på Wigglers Viking Herring. Ingen stor öring utan en liten i 2dm klassen men blank och fin, så dagen kändes inte helt bortkastad.
Dagens fångst

29/5 Har fungerat som fisketillsyningsman på Hamredagarna och trodde inte att det skulle bli något fiske för min del nu i helgen. Men när vi packade ihop för helgen idag vid tretiden så ringde någon och kollade med Ola om vad som gällde kring fisket efter klockan tre och fick svaret " att efter 15:00 så gäller de vanliga fiskekorten".
Så jag tog ett varv till Långtjärn med flugspöt för att se om jag inte kunde lura upp någon regnbåge på torrfluga till dagens middag.
Blev kvar längre än jag hade beräknat då det var ett par killar utan fiskekort och "inte skulle fiska", som var vid tjärnen och eldade upp, gamla skrivningar?
Hann lura upp hela min kvot på tre regnbågar på tre olika hembundna flugor innan de började packa ihop. De två första bågarna högg på dun eller CDC baserade flugor som blev bara slask efter att ha varit i fiskmunnen och är m.a.o. typiska engångsflugor då de troligen behöver timmar för att fungera igen.
Kollade ett fiskekort uppe vid Fällbotjärn innan jag vände kosan hemåt och när jag då passerade Långtjärn hade de icke fiskande grabbarna också dragit vidare.
Bild på en kopparödla som låg på vägen upp till Fäbosjön och solade sig i morse och den första och minsta av dagens fångst

27/5 Ingen prickig fisk landad sedan senast men det var när idag då jag tappade en ordentlig öring i Edsta/Fäbosjön som det för övrigt är tji att ta sig till då alla vägar är bommade eller blockerade.
Började dagen med att försöka fiska lite i Ljustorpsån då jag fått tillbaka en ny del till flugspöt i stället för det som sprack. Men där var vattnet högt och grumligt och jag fick ingen känsla alls för vattnet och satte fast två flugor i bottnen. Då jag löste fiskekortet så såg jag att det ingick några tjärnar i fvo så jag tänkte försöka med de som låg på hemvägen Edsta/Fäbosjön och Östervattnet. Tyvärr blev det bökigt att ta sig dit då den närmaste vägen (enligt karta och GPS) var bommad så det blev till att snirkla sig fram på småvägarna inne i Lögde vildmark för att komma nära. Fram kom man inte för när det var ca 800m kvar så var vägen stängd och stenbumlingar uppradade tvärs över vägen.
Väl framme vid sjön så var det en större öring som vakade nära stranden, som var ordentligt sank med doft av bäver. Jag provade hela skalan av torr och till slut även våtfluga utan reaktion. Så jag tog Patricks tips och testade med en ”Garden fly” (=mask) på en flytande fluga och när jag tog in den på andra kastet så fastnade den i en ”tuva” botten precis vid strandkanten. Och när jag tog i för att dra loss den så visade det sig att det var öringen (+1kg) som slukat den. Den blev alldeles tokig på det grunda och var mer över än under vattnet och lyckades komma loss. Då jag inte fattat att den hade huggit så blev det ju heller aldrig något ordentlig motryck för att fästa kroken då jag bara skulle dra loss den från det den fastnat i.
Efter detta så lämnade jag Fäbosjön och gick till Östervattnet när jag ändå var i närheten, även där utan resultat.
Annars har det blivit både Notsand och Byviken i både dimma och blåst utan resultat. Var även ner ett varv för att kolla på metar tävlingen i Sundsvall i regnet den 25/5 och provade lite mete i Helgumån och Nässjön den 26/5 med abborre, mört och löja som resultat.
Bilder från Notsand i dimma och blåst och nedanför från dagens utflykt till Ljustorpsån och Östervattnet

19/5 Provade fisket vid Sörbådan och Byviken idag då det var för mycket skrufs i vattnet vid Notsand i går kväll. Då var det så mycket alger m.m. i vattnet att linan såg ut som ett flaggspel när jag vevade in, så dragen fick aldrig röra sig fritt i vattnet utan ha på sig en ansamling av skrufs.
Fick en öring idag på den oliv/glitter färgade "MO Tobis" och börjar tro att det där med att ha dubbla ringar till kroken fungerar. För denna öringen betedde sig väldigt typiskt med att gå upp till ytan och snurra för fullt. Trots det så satt den fast bra och följde med in, där jag använde markeringen på spöt för att gissa längden till +35cm. Då den nappade i havet och troligen inte nådde upp till minimimåttet på 40cm (Västernorrland), så den fick gå tillbaka, och då den dessutom hade en fettfena så kändes det helt ok utan att ta upp och mäta den exakt
Bild från Byviken och på den lilla blanka

18/5 Liten öring på fluga i Gådeån under morgonens promenad

16/5 Napp i Notsand, två öringar kring 40cm högg på MO's kustwobbler. Den är tyvärr lite skum att kasta då den i bland går som en pil genom luften och försvinner i fjärran. För att i nästa kast snurra som en propeller och komma knappt halva sträckan av föregående kast. I dag högg båda öringarna långt ut men fortfarande på det relativt grunda området. Försökte även några kast med flugspöt innan jag plockade fram spinnspöt om det skulle varit någon öring nära stranden.
En färgad vild och en blank odlad

15/5 Var tvungen att åka upp till Hamre och testa nya flugspöt, fast det blåste kuling i byarna. Inte mycket folk vid tjärnarna men träffade Johan och Gunnar (nu med kastspön) som berättade att kustfisket gått bra men Gådeån hade varit tomt i sista tiden. Fortsatte ner till Iggen och försökte kasta med flugspöt men fick inte till kasten vid udden då vinden låg på för mycket. Så jag tog några kast borta vid åmynningen med en liten fiskimitation. Hade ett vak strax utanför udden och funderade på om jag skulle kasta på vaket i nästa kast men när flugan kom inom synhåll så dök en öring upp inne i säven och slök flugan. Så det var bara lyfta spöt och spänna linan så satt den. Ingen jätte men en fin bit på drygt 7hg och den drog snabbt ut ur vegetations bältet och gick sedan snällt fram och tillbaka utanför udden innan jag kunde ta in den. Provade ytterligare några kast vid udden och vindskyddet vid bäverhyddan, men fick bara en abborre på flugan. Så började promenaden hem redan vid lunchtid och känner mig riktigt nöjd med flugspöt. Det kändes distinkt i kasten och gick bra att drilla öringen med. Det enda som jag reagerade på var att rullen tenderar att bli full och kinka om man inte lägger upp linan riktigt jämnt på rullen.
Bild på första fisken med reservspöt

14/5 Sparat ännu mer pengar genom att köpa ett flugfiskeset hos Patrik :o)
Då reservdelen till det andra fortfarande är i posten betyder det att jag skulle kunna missa flufisket hela maj. Köpte ett Vision Zulu klass 5-6 litet och smidigt 7,8fot spö med en väldigt kastbar lina. Tyckte att det kunde fungera bra som komplement till mitt #7 9,6fot när det väl kommer hem.
Annars har jag gått tomt i Gådeån ett par gånger och tappade en öring vid Notsand i går. Den högg på en "MO Coast Tobis" inne på det grunda. Ingen stor fisk (0,5kg?) men tillräckligt för att den skulle dra ut någon meter lina innan den lossnade. Svårt att drilla på kort lina och när det är under en ½m djupt och grov stenbotten. Tror nästan att den slog sig loss mot någon sten?

10/5 Avslutade dagen med att åka upp till P-A och tjärnarna i kväll. Då jag hörde folk vid Böletjärn så fortsatte jag till Mörttjärn. Även här vad det lite folk borta vid sjön nedanför crossbanan. Efter ett tag var det någon som skrek "Vad i H__ve__te gör ni vid sjön, ser den ut som nån crossbana? Ni skulle ju för f-n #¤%&*#&...... hjälpa till!" varvid de försvann från sjön :-) Hörde sedan hur de snackade uppe vid crossbanan då det var alldeles stilla i kvällen annars. När jag suttit ytterligare en stund så såg jag att det var något mörkt upp på andra sidan bredvid en stam som låg i vattnet, kom fram till att det måste vara en bäver men det kändes lite drygt skott håll så jag blev sittande en stund till. Såg hur bävern försvann och sedan så jag något som simmade längs stranden på andra sidan och satt mig beredd om det var bävern som var på väg. När den så småningom passerade på ca 50m så såg jag att det var en Bisamrråtta. Den första jag sett här vid sjöarna även om jag har hört att den synts i trakten. Så småningom tystnade folket uppe på crossbanan och en bäver kom upp på land på lite drygt 100m men satt så pass högt upp att det kändes ganska tryggt även med 4X förstoring som jag hade på 7-08 (se under 7/5 för inskjutningstavlan). Bävern föll ihop i skottet men jag höll kvar siktet på bävern om den skulle få för sig att börja sprattla men det blev bara en krampböjning och sedan låg den stilla. Så tog med mig Bilbo om den skulle behöva apporteras när vi kom fram, men den låg kvar på stranden (=gungfly) som det gick att ta sig ut på. Bilbo var klart intresserad av Bävern men den var nog lite läskig. Vägde den urtagen med fiskvågen och då vägde den strax över 10kg ~levande vikt ca 15kg. När jag kom hem så tvättade jag ur, skar ren den och tog bort gället sen får den hänga i matkällaren så jag kan ta vara på skinnet och köttet.

9/5 En öring (44cm 0,6kg) ute på Notsand i morse, i sommarvärme :o)

7/5 Då det inte dykt upp någon reservdel till flugspöt (skulle komma ons-tor) så åkte jag upp till Hamre idag. Gick upp till Iggen, där det vakade, och provade lillrullen som jag satt på haspelspöt med nylinan=skitlinan. Den snurrade och trasslade och repade upp sig själv så att jag blev av med två drag dessutom tappade jag en flytande wobbler som jag kunde få tag på igen. Så det blev mete istället för kast då jag vart så less på lintrasslet och linbrott. Fick tre öringar på metet men alla tre högg på mormyska bananen som jag hade längst ner och inte på det stora maskknytet jag hade ovanför på en vanlig metkrok. Fick dessutom ingen abborre utan det var dessa tre öringar som ville vara med idag.
Igår provade jag hur 7-08:an gick med bäverammunition då jag inte var nöjd med precisionen på 222Rem. Tror det är nästan 20år sedan och x.000 skott sedan Stefan bytte pipa på bössan från originalet som knappt höll skottet inom en A4 till sin gamla Varmint pipa också i 7mm-08Rem. De två första skotten, från fjolårets laddning skjutna mot en luftgevärstavla 80m, bort satt som en knapp 8 diagonalt. När jag gick tillbaka för att se att det inte bara var de gamla skotten som höll i hop och testade ytterligare ett skott med nyladdad patron så blev bara ett av hålen lite större. Det är skönt att ha något som fungerar bra när fiskegrejorna inte känns vara på topp.

Bilder från dagens tur till Iggen, fisk( = 0,66kg 0,62kg 0,97kg), banan, Bilbo och på luftgevärstavlan (Sierra 100gr hp 7mm-08Rem)

6/5 Fortfarande inget hugg i havet eller ån.
Var dessutom ut häromkvällen och gjorde ett försök efter bäver. Det var en stilla kväll med fågelsång och sommarljud från crossbanan vid grannsjön. Tog lång tid innan det kom fram någon bäver (+21:30) och då var det två som simmade tillsammans. När det kom fram till min sida av sjön så låg de still länge en bit ut, tills en svag vinpust avslöjade mig, och båda slog med paddeln samtidigt och försvann bortöver. Hunden som jag bundit lite längre upp i backen tyckte jag var galen som gick iväg från sjön "han hade ju hört att det fanns bäver i den"! Så när vi kom fram till åkrarna och det stod tre älgar 50m bort som först bara stod där, och sen travade iväg, och jag inte släppte honom!! Han fattade inte vad husse höll på med, det är ju här vi brukar skjuta bäver och skrämma älgar!!
Var lite roligt att jag dessutom hade ett par järpar som smög omkring på skjutbanan under inskjutningen av bössan (222Rem Vixen)
Bild på en av järparna och från Bölesjön

3/5 Nya fina spöt trasigt :-(
I går när jag skulle rigga spöt för en morgonpromenad längs Gådeån så hade det spruckit i en av spöholkarna. Så jag for till Fiskebiten med spöt där Patrik som fixade så att jag skulle få en ny spöbit med posten onsdag eller torsdag. Så det blev kastspöt som tillsammans med Bilbo fick följa med på kvällsturen där vi inte såg någon fisk men vi fick däremot se en bäver på andra sidan ån. Tyvärr var det lite för mörkt för en skarp bild
Bild på spöholken samt bävern från Helgumån

1/5 Mycket folk vid Gådeån så jag tog en tur till Notsand i går kväll, utan napp, och till Hamre idag. Blev lite orolig när jag passerade Iggen som fortfarande låg frusen då jag idag bara hade med mig flug- och spinnspö. Tur nog stämde min gissning om att Fäbosjön borde ha hunnit bli isfri på de 10 dagar som gått sen sist.
Testade med mete då jag inte såg något vak på sjön. Inte ett napp så efter någon timme promenerade vi, Bilbo och jag, ner till Fällbotjärn. Inte heller där var några vak eller något som vill ta masken under flötet. Så vi återvände upp till Fäbosjön och tog vårat fika där. Nu var det faktiskt något enstaka vak så jag fick anledning till att rigga flugspöt men tyvärr inget napp på det heller fast jag gick runt halva sjön.
Så jag plockade bort flötet och testade med några drag i stället och fick hugg på den lilla gröna ”Slövkroken Spesial Classic 10g” och några kast senare följde den med hela vägen in och sedan även en på ”Westins Sölvpilen 20g” innan det var dags börja promenera tillbaka till bilen. Både fiskarna vägde strax över 6hg väl hemma på köksvågen.
Bild från hur Iggen och Fäbosjön såg ut idag samt dagens två öringar

28/4 Inte känt något sedan sist men lyckats med att knäcka flugspöt :( Var ner till Fiskebiten och snackade med Patrik. Man ska tydligen inte dra ut linan ur rullen/linan så som jag gjort. Då spöt dessutom gått av en bit nedom toppdelen så fanns inga reservdelar utan det var bara att titta efter ett nytt spö. Så jag kom därifrån med ett Vision Attack #7 9,6fot och x xxxkr fattigare.
Har nu träffat ett par stycken som haft på fisk på spinn (och tappat) men bara träffat Leif som lyckats få upp någon på fluga. Så det verkar ju vara drag/spinnare/wobblers som fungerat och själv verkar jag ju inte ha något flyt med flugfisket... men, kanske, med mitt nya fina spö :o)
Dagens Brott

26/4 I lördags lyckades jag fiska upp favoritwobblern igen så återkommen från Örnsköldsvik så provade jag idag att gå med den nu på kvällen då jag inte kände något på fluga eller ABU's Tormentor i förmiddags. Träffade däremot då på Leif, som berättade att de på fiskebiten (Patrik), jämfört bilden på hans och min öring och kommit fram till att det var samma individ, vilket jag mycket väl kan tro.
Väl framme vid bommen nu i kväll, så såg jag för första gången i år blommade Tibast, vilket kändes som ett gott tecken för kvällens fiske.
I första poolen, på ungefär samma ställe som jag fick jätten på förra veckan, högg det en pigg blank öring som slog kullerbyttor och snurrade för fullt nere vid botten för att komma loss. Väl uppe på land så visade det sig att den var så nystigen och blank att den lämnade fjäll på både backe och handskar.
Fortsatte upp mot Leifs grillplats för att ta några kast och lyckades få napp strax ovan forsnacken. Den här kändes tyngre och drog nedström över forsnacken och linan gick in i bröten som ligger strax innan forsnacken, så jag plumsade efter längs med stranden för att försöka få loss linan och se om jag kunde rädda fisk och wobbler.
Efter lite plurrning och hasning över de hala stockarna i bråten så lyckades jag få loss linnan och öringen satt fortfarande fast. Den stod vid stranden i bakvattnet från forsen och när jag kom klampande gick den ut i strömmen igen. Lyckades sätta tillräcklig press på den för att den skulle gå in mot land igen där den nu började gå fram åter mellan bakvattnet och forsen. Till slut så var den tillräckligt vinglig för att jag skulle kunna få in den mot stranden för att kunna greppa den och hiva upp den på land.
Den var inte lika blank som första men i god kondition och jag tror inte att den varit länge i ån.
Verkar som om det är NU som öringen går upp, så imorgon blir det flugspöt då det skulle vara kul att få en av de lite större på fluga.

Bild på dagen stora som var 57cm och vägde 1,88kg den lilla blanka 43cm och 0,72kg samt den blommande Tibasten

21/4 Lyckades kasta bort min favorit wobbler idag men är ändå nöjd med dagen då jag fick min största öring hittills.
Det var varmt och soligt under förmiddagen men lovat regn tills eftermiddagen så jag tänkte att jag skulle passa på att ta de fiskar i Gådeån som ville hugga när vädret slog om. Så när det började regna strax efter tre så åket jag ner och tog den vanliga promenaden. Stod några ungdomar vid ”vassen” och när jag riggade spöt vid bommen så dök Kalle upp med sin Bilbo som inte riktigt uppskattade min Bilbo. Kastade bort min papegojfärgade Rapala TS vid nya grillplatsen och satte därför på den mer silvriga TS och fortsatte ner pool 1 där det högg ordentligt i strömmen.
Trodde först att jag satt fast den i botten men det var tung gung i andra änden när jag spände linan. Gick en bit nerströms så att jag stod jämte fisken så att den inte skulle sticka ner med strömmen. Men den stod länge still ute i strömfåran innan den simmade iväg med en surrande slirbroms.
Då jag hade väskan på ryggen med håven i så lyckades jag ändå få ut hoven ur väskan (och nästan tömma den samtidigt). Så när öringen efter ett par rusningar kom in (stor!!) och visade bredsidan första gången försökte jag håva den men fick bara in lite drygt halva fisken i håven innan den gick ut igen. Så nästa gången den var inne på det grunda och visade bredsidan så tog jag ett ordentligt tag om stjärtspolen och lyfte iland den. 73cm och 3,82kg visade vågen på hemma då jag tog med den hem och har gjort laxkotletter av den.
Förra veckan fick jag totalt fyra öringar och behöll inte någon så fast jag bara fått en fisk denna veckan och kastat bort favorit draget så känner jag mig mycket nöjd idag.

Bild på dagens jätte och mitt PB på öring samt på förra veckans fiskar. Dessutom en bild från gårdagens pimpeltur till Hamre där jag lyckade ta mig ut på isen men inte få någon fisk

14/4 Lyckades lura upp två små idag på spinn och ingen var helblank och bara en var över minimimåttet. Den som var gränsen var däremot ovanligt smal och inte lika full i fart som den häromdagen. Dagens stora överraskning fick jag när Patrik berättade att Leif fått en (på spinn) på över 4kg i förrgår :O Snackade lite med Leif när han kom förbi och han mös när han berättade att det hade blivit tungt! Han hade tydligen fått en liknande på fluga för ett par år sedan och den hade han inte kunnat stopp när den följde med strömmen men nu hade han haft spinnspö så då kunde han hålla kvar den.
Bilder på dagen två små

12/4 Börjat gå med både spinnspö och fluga och lyckades idag med att lura upp en öring nedanför bommen. Ingen större fisk och inte riktigt blank heller men årets första havsöring är i alla fall bärgad :o)
Årets första havsöring tagen i Gådeån

10/4 Sprang förbi ån i morse och kunde kryssa av Forsärla och Leif med nyfångad blank öring. Den hade tagit på streamer som gick grunt.

9/4 Idag var det premiär i Gådeån och gott om fiskare (Patrik, Ulf, Kalle, Valentin, Johan m.m.) men lite fisk. Kände själv inte ett napp fst jag var där både på morgonen och kvällen. Däremot träffade jag ett gäng med STORA kameraobjektiv på kvällsturen och frågade om de sett någon speciellt. Jo, de hade setts en Kungsfiskare ner vid E4:a bron tidigare. När jag knallade förbi bommen satt en av killarna där med kamera och kikare och spanade på Kungsfiskaren jag fick låna kikaren och kunde ändå inte se den innan han berättade exakt var den satt. Jag mindes den som mindre och rödare. Nu satt den vänd från oss och det var den fluorescerande blå färgen som visade vägen för ögat. Jag kunde inte få något foto på den men såg att de rapporterat in den till artportalen med bilder För övrigt har jag fortsatt min jakt efter havsöring utan resultat fast jag till och med tog en tur ner till Bergeforsen.
Bild på årets första tussilago (8/4) och från dagen fiske

30/3 Fortsatt min jakt på havsöring utan framgång. Har försökt Notsand och Alderskärsviken utan resultat. Träffade Niklas på Intersport som är en duktig havsöringsfiskare och han tyckte det var för tidigt ännu. ”Vänta till det är +10C och en blåser ljum vind så brukar de komma igång.” Värmen har inte riktigt slagit till ännu men vårtecknen börjar rasa in. Såg min första Tofsvipa och ormvråk idag och i går kväll så var det två morkullor som svischa förbi. Så med dimma och knappa plus grader blev det en tur upp till Hamre och Fällbotjärn idag. Stendött i Fällbotjärn, har inte fått något napp där sedan isen la sig. Så jag avslutade med att göra ett försök på Långtjärn efter Regnbåge på vägen hem. Här fick jag ett ordentligt napp när jag satt och knöt fast en mormyska på det andra spöt. Såg hur det försvann lina på från det spöt jag lagt på andra sidan knät för att ha händerna fria vid bytet. Trodde bara jag glömt att dra åt skruven som håller rullen tillräckligt och att minibalansaren långsamt var på väg ner till botten men när jag tog spöt för att dra åt skruven så satt det fast en fisk som inte ville följa med. Tog en bra stund och att få upp den och fick släppa ut den ett flertal gånger då jag har en ganska tunn nylon lina (0,18mm). Lite drygt 1,2kg och väl färgad regnbåge gjorde att promenaden upp till tjärnarna inte var förgäves. Bild från utsidan Alderskär Påskdagen och på den fina regnbågen (1,2kg) från idag

23/3 Har varit ute och letat havsöring utan resultat både vid Rotsidan (nästan= Havsörn) och Notsand utan att känna något. Halkade även ner till Byviken men tyckte havet såg för kallt ut för någon öring. Då det var iskana hela vägen ner till Byviken så halkade jag åter upp innan modet försvann. Hamnade i stället på Häggsjön på jakt efter storabborren. Pingvin hasade/halkade runt hela Häggsjön och fick lite större fisk (~3hg) borta i djupviken och i hålet tvärs över, annars var det ganska tomt.
Då det skulle vara fint väder idag fram till eftermiddagen så stack jag i väg tidigt(~07:00) och mötte molnfronten i Hamre :-( Fisket gick däremot bra med en hel del abborre och tre öringar innan jag bröt vid elva tiden. Efter jag fått den första öringen (+9hg) var det bara några abborrar som högg under en längre period så jag delade dessa och tröck ner dem i hålet och gick till Bilbo för att fika och dela en smörgås med honom. Efter fikat fick jag ytterligare en öring (+5hg) på mormyskan nästan direkt. Provade sedan att använda minibalansaren då det vart en döperiod igen. Tänkte att den påminde lite grann om de abborrar som låg mosade på botten och fick faktiskt den sista öringen (+6hg) strax efter bytet. Kände mig nöjd med dagen och packade ihop och började promenaden ner till vägen.
Bild från Rotsidan och från dagens finväder på Iggen

18/3 Hängde med Gösta till Björköfjärden strax söder om Sundsvall i går. Har hört mycket om det FANTASTISKA fisket som det lär vara där. Tydligen är rekordfångsten under en fyra timmars pimpeltävling på över 50kg!
Det tog ca en timme att köra de 8 milen ner till Pråmviken vilket var dagens utgångspunkt. Bilbo var så klart med och uppförde sig exemplariskt under resan och fick springa av sig det värsta när vi väl kom ut på isen då det var få andra ute på fjärden. Första stället vi stannade på hade jag något napp som inte ville fastna och Gösta tyckte vi skulle vidare. Andra stället som Gösta stannade på verkade bättre, så fort jag fått ner vertikal pilken till botten (~10m) så fastande den i trög abborre på +3hg. Då vi båda var ute efter matfisk så stannade jag vid det hålet och Gösta borrade nya runt omkring mig för att också komma åt de lite större borrarna. Vid ett tiden så gick vi iland och fikade, varvid jag lyckades tappa den kopparfärgade pilken, vilket kändes surt.
Efter fikat provade vi närmre land där det var djupare, men jag lyckade bara lägga till två abborrar tillräckligt stora för att hamna i skryllan. Provade även att fiska med balanspilken med klent resultat både storleksmässigt och i antal så det var framförallt på olika vertikalpilkar, agnade med maggot, som jag fick napp på.
Det var blött på isen och blåsigt så för Bilbo var det måttligt roligt under fisket och han stod med rumpan mot vinden då han inte ville lägga sig ner på blötisen. Vid hemkomsten visade sig att jag fått drygt tre kilo abborre med vikter mellan ett och ett halvt hekto till strax över tre. Det är nog de mesta (mat)abborre jag lyckats dra upp under en dag, speciellt eftersom en hel del (mindre)fisk fick gå tillbaka samt att Bilbo fick en egen att jaga över isen.
Bild från fisket på Björköfjärden

16/3 Ombesiktningen av bilen avklarad så nu har jag min jakt och fiske bil ett tag till :)
Fisket har väl inte varit så där lysande, har varit ut på Notsand ett par gånger men inte känt eller sett någon fisk. Hängde med på Öbacka nappet i helgen och lyckades ta mig in på en 35: plats av 38st i herrklassen. Jag hade 450g i kassen vid invägning och den som vann hade 5190g och de 26 första herrarna hade alla över kilot. Men jag var inte sist och jag fick en snorgärs vilket jag aldrig tidigare fått på pimpel.
Bild på Bilbo som varit ut och hämtat en intressant isbit vid Notsand samt på Snorgärsen.

09/3 Vintern håller fortfarande greppet om fisket. Tog mig upp till Iggen idag för att få lite fisk efter mina misslyckade försök med storabborren. Fick tips av Gert att det skulle finnas stor och mycket abborre vid Holmö Brygga. Så där var jag i måndags i snöglopp och fick någon enstaka abborre på strax över hektot. Tappade något större men det kan lika gärna vart en gädda då linan mellan vertikalpilken och mormyskan under gick av.
Så idag var det mormyska och maggot på Iggenisen. Fick tre öringar, alla på en liten banan-mormyska som verkade vara det som gällde idag. Försökte en stund med balanpirken utan att känna något alls. Direkt efter byte tillbaka till mormyskan så högg den andra öringen. Båda var 5-6hg men den andra var betydligt piggare och hade bättre fenor än den första. Är mycket nöjd med det lite längre mormyska spöt tycker jag ha bra kontroll på fisken under drillningen jämfört med att försöka drilla den med linan i händerna. Fick ca ett dussin abborrar under dagen också de på mormyskan och tappade även tre lite större napp. Använde inte så många hål (tjock is och mycket snö) idag och fick bara fisk ur tre hål varav majoriteten ur det första hålet. Men efter fikat, korvmacka delad med vovven, så provade åter ett hål strax utanför första hålet och hade lite känning på en röd myrmormyska, så jsg bytte till den gröna bananen igen och släppte sakta ut den mot botten varvid den sögs in av dagens största öring. Den här tog det ett tag att få upp då den var betydligt tyngre (1,2kg) än de tidigare och pigg därtill, men spöt fungerade bra och det kändes som jag hade lagom spänd lina hela tiden. Spöt fjädrar tillräckligt för att det aldrig ska bli slaklina och det är relativt lätt att ta in och släppa ut lina när det behövs.
Bild på Bilbo från utflykten till Holmö Brygga och en närbild av dagens största fisk med mormyskan på gälen.

5/3 Person bästa på pimpel!! Satt och tittade på FishEco's film om hur man drar stor abborre och har sedan dess försökt följa en del av råden. Så jag har använt en balanspirk med en meters 0,60mm lina som tafs. Provade först på isen utanför Kattastrand när Öbacka sportfiske klubb hade ut en massa elever på isen, utan att jag kände något på balansaren.
Nästa försök var på Häggsjön där jag vet att det finns stor abborre och där fick jag faktiskt två borrar på balansaren varav den största var ca 1hg :(
Så idag efter att ha försökt åka ÖS i helgen var det dags för ett nytt försök och denna gång på Nässjön då det snöade för mycket för någon längre utflykt. Använde vertikalpilken för att hitta igen grundet och när jag var nöjd med platsen så bytte jag ut spöt med vertikalpilken mot det lilla haspelspöt med balanspirken. Det tog nog inte mer tio minuter innan det kom ett ordentligt hugg.
Hugget var så pass kraftigt att det drog ut ett par meter lina innan fisken stannade. Lyckades inte veva in utan var tvungen att pumpa in den för att den skulle röra sig mot hålet. Når jag efter ett par rusningar fått fram den till hålet så var det tvärstopp och det verkade som om pimpeln fastnat i iskanten. Vart lite orolig då jag bara har en isborr med 110mm klinga vilken är lätt att borra med men kan bli problem med att få upp en större fisk genom hålet. Försökte rensa hålet från snö för att se hur det såg ut nere i hålet varvid den drog i väg igen. Andra gången den kom in till hålet så hade jag fått rent hålet och fått fram den lilla huggkroken som jag brukar ha i fickan. Försökte med hjälp av den få in gäddhuvudet, för det var en gädda, i hålet så att jag kunde dra upp den genom hålet. Det blev ytterligare en utflykt av gäddan innan den gick med på att stoppa in huvudet i hålet så att jag kunde DRA upp genom hålet den med hjälp av huggkroken. Den var stor och tjock och den absolut största fisk som jag fått på pimpel vikt 4,2kg och 80cm. Hade jag inte fått tipset om att använda en grov nylon lina som tafs hade den klippt linan som ingenting och utan huggkroken hade jag aldrig fått upp den genom hålet.
Bilder på Gäddan samt på största abborren på balansaren hittils och från klassfisket

19/2 "Sov, du lilla videung,än så är det vinter,än så sova björk och ljung, ros och hyacinter. Än så är det långt till vår,innan rönn i blomma står,sov, du lilla vide,än så är det vinter." Började nynna på "än så är det långt till vår" när jag gick skoterleden upp till Fäbosjön idag. Snöfyllda granar och en vindlande stig som försvinner bort i vinterlandskapet. Stor skillnad mot när jag och Bilbo var ut i tisdags då solen värmde oss när vi satt på isen. Då vart det några abborrar och idag blev det en öring och fem AB-rödingar varav jag behöll två.
Bilder på en solvarm Bilbo nos (tisdag) och från skoterleden upp till Fäbosjön (fredag)

4/2 Det blev bara två fisketurer i januari i år. En för att prova fisket utanför Gådeån och en för att kasta bort sista havsöringsdraget vid Notsand den 30 där det var ganska grov sjö fast vinden inte låg på.
Bestämde mig i helgen för att jag trots kommande flytt skulle lösa fiskekort (årskort) för Hamre och därmed också medlemskap till fiskeklubben. Så idag var Bilbo och jag upp till Iggen och försökte få någon öring. Fick både öring och abborre på en mormyska banan med gul mage och vita ögon som förövrigt hade bortnötta färger. Första öringen som högg tog en stund att få upp och på vågen här hemma vägde den 9,8hg så det var en ganska fin öring, både i storlek och form.
Fick ca. ett dussin småabborrar innan ytterligare en öring högg. Denna vägde bara 7,8hg och var inte lika fin som den första vad gällde fenor och form. Då solen vid det laget hade lämnat nästan hela sjön i skuggan så bröt vi direkt efter ha kollat att den sista öringen inte hade några kompisar som stod kvar i hålet och hungrade. Sammanfattningsvis en trevlig dag på isen.
Tre bilder den övre från Notsand den 30 januari och de andra två från dagen fiske.

16/1 Första fiskepasset på det nya året, -7C med sol, riktigt skönt väder att vara ute i. Började med att försöka ta mig ned till Byviken, dit det var oplogat och troligen ofruset enligt stugägaren i backkrönet. Andra försöket blev Gådeåens mynning men då jag glömt Bilbos koppel så blev det hemfärd i stället.
Efter hämtat kopplet åkte vi ut till Kattastrand där Bilbo fick springa av sig lite men här skulle jag blivit sittande i skugga vilket inte jag inte kände för idag när solen nästan värmde.
Så vi åkte ut och tittade på havet vid Smitingen där det var helt öppet hav, även inne i den skyddade viken bakom berget vilken jag hade hoppats på.
Slutligen hamnade vi åter vid Gådeåns mynning och borrade årets första hål och kom på att jag hade maggoten kvar i bilen. Fiskade ca. 10min med vertikalpilk och trekrok utan att känna något innan jag gick till bilen och hämtade maggotburken. Efter det började jag dra upp spigg ur ena hålet efter det andra, från 1m djup till 4m vilket var det djupaste hålan jag hittade. Så när solen försvann bakom Frölandsberget packade jag ihop utrustning och begav oss hemåt. Såg då spår i snön som jag inte sett när jag gick ut på isen. En typisk ”kana” efter mink eller utter som gick från mynningen och in under isen för att sedan dyka upp och följa strandvallen en bit. Vet inte om det var spår efter mink eller utter men båda finns i Gådeån där jag, tyvärr, bara har sett minken.
Bild från Kattastrand och på mink/utter spåret