Årets jakt och fiske

15/12 Lucianappet med Öbacka Sportfiskeklubb. I samband med att jag köpte årskort till Hamre så gick jag med i klubben och passade idag på att vara med på klubbmästerskapet i abborrpimpling. Tyckte själv att jag gjorde hyfsat ifrån mig, inget stort men en mängd små (tot=505g) trots att jag tappade en stor i första hålet. Vid invägning så visade det sig att jag nog hamnade i nedre kvadranten men det var kanske väntat på min första tävling men den som vann hade en serie med STORA abborrar varav den största strax över 1,5kg.
Bild på jätteabborrarna och Bilbo på hal is (fotad 25/11).

26/11 Åkte upp till Hamre igen innan stormen och snön kommer. Betydligt lugnare på nappfronten lyckades bara bärga två, en öring och en röding och då var jag och Bilbo där till efter två. Öringen är min största hittills (48cm) lite drygt 1,16kg på min våg. Lägger in en bild brevid rödingarna nedan

24/11 Fiske helg.Under lördagen fick vi som vanligt ingen havsöring men isarna börjar lägga sig så det vart några borrar från 4cm svart Nässjöis. Vi avslutade med Hamre tjärnarna under söndagen, där jag varit upp tidigare i veckan bara för att kolla om isen höll, vilket den gjorde. Vi kom inte upp riktigt så tidigt som vi önskat men åkte hemifrån någon minut efter åtta. Den nya vägen var bommad så vi promenerade med Bilbo upp till Fäbodtjärn. Efter att Bilbo hjälpt att rensa hålen från is så fick han sätta sig i vindskyddet. Använde en ganska stor röd mormyska i närheten av några gamla borrhål och lyckades på ganska kort tid (-09:44) fylla min kvot, enligt fiskekortet, på tre rödingar mellan 5,0-6,6hg. Tappade några och fick sedan upp ytterligare en röding som jag släppte tillbaka. Janne fick två öringar och en röding. Vi hann med fisket samt att grilla korv och ändå vara tillbaka vid bilen strax före halv ett.
Bild på mina tre rödingar, och öringen från tisdagns återbesök

11/9 Älgjakt och bärplockning i full gång. Samlade på mig 8kg lingon när jag var ute förra vecka och tittade till passen. Lyckades dessutom få skjuta en älg idag, även om det gick lite väl fort för både älg och mig, så gick den inte undan mer än 100m. Träffade högt och långt bak men till räckligt för att lungorna skulle få sig en törn. Det var dessutom första älgen för Stefans hund så han tyckte det var perfekt att den fått stå och skälla en stund på älgen innan den hade rasat.
Bild på älg och lingon

Bild på från passet i morse och en nybadad Bilbo

29/8 Sik och två strömmingar på "orangehuvade harörat" nu i kväll. Så nu har den gett sik, strömming, öring, abborre, mört, löja och gädda (som föredrog den före spigg imitationen).
Måste passa lägga ut en bild på min Stående Bilbo 16 veckor :o)

1/8 Sik på spinn! Tror det är min första sik jag fått på spinn, använde bombar med en lite gyllene-haröra. En fisk och ett napp av sik medan storöring hoppar längre ut.

31/7 Satt och tittade på Fjällfiske på SVT-Play och kom på att jag inte hade någon bild på fisken vi fångade. Inte för att skryta om storlek utan för att visa den fina teckningen de hade. De hade förutom de vanliga svarta prickarna också röda med lite vitt kring. Tyvärr har jag ingen bild av fisken men jag gravade lite fisk och tog hem. Det är inga snygga bitar men man kan se lite av teckningen och på den första bilden och den rosa färgen på köttet på den andra. Tyvärr har ju mycket av lystern försvunnit under tiden de legat kryddade och i press och ni kan tyvärr inte heller känna den goda smaken :o)

29/7 Varit till fjälls (Ullersjön-Rödfjället) och fiskat ett par dagar. Bra med fisk fast vädret var passande för vad Jan kallade en "badsemster i fjället" med massor av sol och nästan ingen vind. Fick min störst öring hittills på ca 41cm på ett litet haröra och Bombard. Kom åter på att det där med flugfiske nog inte är min grej efter att ha trasslat för fullt för att komma ut till några öringar som vakde för fullt i en pyttetjärn. När jag efter mycket strul lyckades få ut flugan gick en upp och smakade och spottade snabbt ut flugan igen. Provade harörat med bombard och fick napp i första kastet varefter flugspöt sattes på undandtag.
Vår lägerplats och bevis på att vi fick fisk

Lillpölen med vakande fisk, bild på Janne vars flugfiske fungerade

För övrigt växer Bilbo så det knakar. Tycker han har vuxt på få dagar jag varit borta. Här leker han med "Frolic"-bollen

4/7 I går var vi och hämtade Valpen, Rogstabergets Bilbo, i Piteå, drygt 40mil. Vi tog det lugnt på vägen upp och stannade i Bureå och åt. Väl framme hos Anders så fyllde vi i papper, flyttade pengar och försökte sedan trötta ut vargen. Så att den skulle kunna sova på vägen hem. Tyvärr fungerade det inte till 100% utan det var ganska pipigt och gnyigt i bilen även om det hände att han sov. Var inte hemma förrän vi tio tiden på kvällen då det vart många pauser på vägen hem. Väl hemma, matad och bajsad så sov han till fyra på morgonen då han behövde en kort promenad. Sedan kunde han sova ända till efter åtta innan det satte igång igen. Nu fungerar han verkligen som mat, pip, kiss och bajsmaskin, antingen vill han en massa eller så sover han.
Bild på Bilbo fri i gräset och när han faktiskt sov i fruns knä i bilen.

29/6 Har idag suttit för Jägareförbundet på HK-GameFair. Det var vi i de lokala kretsarna (Högsjö, Härnösand, Karmfors och HögaKusten) som själva fixade med tält m.m. Kul att träffa folk och inblandade på mässan.
Annars har det mest varit fiske senaste tiden då jag försökt få till gäddmetet efter Björna besöket. I går fungerade det hyfsat även om jag fortfaramnde tappar nästan lika många som jag får upp,

15/6 "32,36 och 77"Var upp till Björna i helgen och fiskade med Janne. Lärde mig en del, framför allt att använda vettig utrsutsniung för det fiske (fisk) som jag håller på med. Vi började i Gideå där jag lyckades lura upp en harr på 32cm på fluga. Den högg mitt i strömmen och ändå lyckades jag få upp den utan större problem. Däremot måste jag skaffa några flugor då jagt lyckats snärta borta 2 av de tre som jag trodde fiskade. Dagen efter åke vi till en öringsjö där sländorna kläckte och öringen vakade. Tyvärr blåste det mycket och jag hade inga vettiga flugor varför jag provade på att meta med toppknuten lina och fick lite abborre och ett par öringar varav den största var på 36cm. Tappade även en öring som tog av den tunnare tafsen på metspöt :-(
Så idag vart det en kortare tur till en sjö, som enligt Janne skulle hålla grov gädda och abborre. Började med att meta upp lite mörtar vilka högg så fort masken hamnade i vattnet. Mörten riggades på långspöt med kraftigare flöte,lina och krok samt minsta jigghuvudet så att fisken bara skulle dala sakta ner till lämpligt djup. Efter att ha tappat tre gäddor och en abborre som alla huggit ordentligt på mörten och efter det andra linbrottet så fattade jag att meta gädda med långspö i roddbåt helt enkelt är fel varefter jag riggade upp kastspöt för gäddmete. Janne var snäll och lät mig försöka först i vassgluggen, fast riggningen tog längre tid än väntat, och där drog jag nästan direkt upp en gädda på 77cm. Janne hade under dagens fiske rott och skött ankaret åt oss och samtidigt fiskat med spinn, framför allt jiggar. Han fick bl.a. tre aborrar som var närmare kilot än halvkilot och en gädda på 2-3kg. Jag har aldrig varit i sjö med så mycket GROV abborre och huggvillig gädda. Det har varit en härlig och lärande helg för mig.
32cm Harr(fluga) och 36cm Öring(mask mete)

77cm Gädda (mörtmete) och stil studie, Janne drillar fisk

11/6 Husvagnen gick igenom besiktningen så den är nu besiktad till 30/6-2015 :o) I helgen var Johan och jag upp och tittade på valparna då jag ändå hämtade hem honom från Skellefteå. Som väntat var de otroligt söta och tiken verkade vara vettig. Enligt frun får jag inte bestämma mig för någon valp ännu för hon tänker försöka åka förbi till helgen när hon ändå ska till Luleå.
Bild på 7:an som tydligen föddes under natten när alla trodde det var klart och låg som extra bonus i korgen på morgonen.

5/6 Var ner till Gådeån och provade lyckan. Öring, mört, abborre och gädda var det som nappade på mete idag. Provade att meta på den mörten jag fick i ett lite lungnare parti av ån och fick en abborre på 1-2hg som verkligen måste gapat över mörten. Avslutade med att få en gädda ca. 1,5kg på metspöt vilket var riktigt kul. Spöet bågnade ordentligt men linan höll även om tafs saknades. Använde minsta jiggen som sänke i mörten(död) och en enkel krok i sidan.

22/5 Fortsätter med fisket då bäverjakten gick åt pipsvägningen.
Var ner till Gådeån idag för att prova lyckan. Det där med havsöring verkar tji... Provade med liten wobbler, fick gädda. Provade med mask mete och fick en hel del mört, vilket för övrigt var maginnehållet på gäddan, och en brax.
Ingen havsöring men en gädda och en brax

9/5 På jakt efter en kronprins.
Livet går vidare och sökandet efter en ny valp har tagit sin början. Jag har pratat en hel del med Anders på Rogstabergets kennel och kanske finns Assars efterträdare i valphögen nedan.

Annars är det framförallt fiske jag hållt på den senaste tiden när jag inte jagat valp.
Lite gädda från Sörleviken

3/5 Så var det slut.
I går kväll var Assar och jag på bäverspaning och jag vet inte om det oskicklighet eller lathet som gjorde att jag inte sköt en bäver. Det kom upp en STORbäver på andra sidan sjön (140m). Innan jag kunde bestämma mig för om jag skulle göra ett försök eller inte så var den åter borta. På vägen hem så stannade Assar vid den gamla bäverhyddan och spanade ner i slyet. Mycket riktigt så hördes det ordentligt plask där nere. Han hade med andra ord full koll på vad vi höll på med. Tyvärr vart det ingen bäver men en trevlig utflykt med en glad hund.
Idag ville inte Assar komma fram från under sängen dit han hade krupit in någon gång i natt. När jag så småningom lyckades locka fram honom så fungerade inte bak kroppen så vi åkte direkt till veterinären som berättade att han var döende. Troligen en läckande aorta med de symptom han hade haft tidigare och hur snabbt han nu försvann. Jag känner hela tiden tårarna när jag skriver och försöker vara tacksam för att vi fick 12år tillsammans vilket känns som oändligt och i går.
En sista bild på Assar som njuter av vårsolen

24/4 Pimpelsäsongen över på Nässjön så nu väntar gädda och havsöring :o)
Ps! Ingen bäver på kvällen med AndersS. men tjärnen har börjat spricka upp och det var flera färska matplatser vid standkanten mot nyhyddan.
Foto från dagens hundpromenad

16/4 På spaning efter bäver och vårfågel. Idag åkte jag upp och hälsade på Nordvik med omnejd med förhoppning om att se årets första tofsvipa. Pratade med AndersW igår och han lovade mig att kunna kryssa tofsvipa om jag kom förbi idag. Hans löfte höll vad de lovade och det fanns massor av vipor och gäss längs med vägen mot Torrom. Tror till och med att jag såg en lärka, även om jag inte fick höra dess drill. Efter fikat med jordbruk på skolan åkte jag ner till P-A och skvallrade lite innan jag fortsatte till tjärnen. Isen låg fortfarande orörd över tjärnen. Kunde inte se minsta råk vid inloppet till sjön, även om bäcken ut hade en liten råk runt sig. Fick dessutom för mig att vattennivån var ovanligt låg för årstiden och funderar på om inte dammen vid utloppet från sjön ovan i systemet har varit väl underhållen i vinter (=bäver i den sjön). Såg inga bäverspår(spån) längs vägen jag gick. Däremot såg det ut som att det varit en hel del aktivitet bakom den nya hyddan. Tyvärr brukar bävern vara riktigt svår att komma åt när den bara har öppningar där och inga råkar i sjön, plus att snön var ca. en halv meter djup och helt utan bärighet. Så bäverjakten får nog vänta tills nästa vecka för att den ska var nöjsam.
Bilder från dagens utflykt, Tofsvipa och frusen bävertjärn

12/4 Började gårdagen på blodcentralen och gav bort mitt hjärteblod. Dagen avslutades med Jägarmöte på Hornöberget, där det jobbade en "gammal" elev. Träffade B-A plus lite folk från Kramfors, Högsjö och Högakustens kretsar. Kramfors berättade att HK Gamefair kommer att köra i sommar också och undrade om vi ville delta, vilket vi preliminärt tackade ja till. Så efter varit så duktig i går har jag mest suttit på isen idag, lite småabborre och mört som resultat men de fick gå ner i hålet igen. Avslutade fisket med en promenad ner mot Sparvudden för att se om Bävern var igång varvid jag såg denna sälle i stället + en ytterligare en bild från Nässjön.

10/4 Lyckades äntligen dra upp något annan än små abborre ur sjön. Konstigt nog var det på vertikal pilken de stora högg.
Totalt lite drygt 1,5kg, största borren strax under 0,5kg

27/3 Köpte fiskekort över Gådeå-Nässjön-Helgumsån. Tänkte passa på då jag har gott om tid och lika gärna kan sitta på sjön och försöka få lite fisk som framför datorn. Har varit ute ett par gånger och hittills bara fått små abborre, inget över hektot har brytt sig om att nappa. Det som också förvånade mig lite grann var att jag fått mer på den klassiska abborrpilken än på mormyska. Det här skiljer sig ordentligt från hur det var i Norafjärden. Bild över sjön Har dessutom passat på att engagerat mig lokalt i Jägareförbundet Härnösand som suppleant. Jag fick det erbjudandet av Jan i valkommittén och hade själv funderat på att gå på årsmötet då jag knappast har tidsbrist nu, så det passade bra. Så ska bli lite kul att se vad det är för förening som jag varit med i de senaste plus 20 åren.
En bild över Norra delen av Nässjön med Säbrå kyrka i bakgrunden

28/2 Tyvärr åker jag i morgon ner på begravningen för Susanne, min och min frus vän sedan studenttiden i Umeå. Samma underbara person som bara för några veckor sedan bjöd med oss ner till Teneriffa där bilden överst och nedan är tagen. Efter lång kamp mot sjukdom så orkade inte hennes kropp mer. Jag kommer alltid att minnas henne med sitt stora leende samt tvärflöjten och skrivmaskin från tiden i sudentkorridoren. När vi var på Teneriffa var hon trött i kroppen men glad och ivrig att få visa sina smultronställen där.
Tack Susanne för att vi fick vara dina vänner!

En bild på Susanne mellan frun och mig vid Teide, Teneriffa december-2012

24/1 En lugn och kall början på året. Har inte hunnit ut på något fiske ännu även om kängorna är bytta då de började släppa i sömmen. Skönt att man handlat dem i stan så det inte vart något snack. Fiskebiten är bra att ha i grannskapet (garanti ärende). Annars är det enda som hänt frun sytt en väst åt Assar för att slippa frysa i kylan när han väntar på mig utanför affären eller biblioteket.