Årets jakt och fiske

17/12 Var inbjuden till Björna i helgen för lite pimpelfiske. Skitväder med snöfall och stark vind begränsade nöjet en del och sikten till 200m. Men det är ju alltid roligt att sitta på isen med någon för att efteråt gå igenom dagens fiske och planera för morgondagen. Vi fick i alla fall några napp så jag kunde kryssa bort min första röding. Den var inte stor men jag har ett vittne på att den fick se dagsljuset innan den fick återvända ner i hålet. Andra dagens fiske påminde om första dagens med inga napp förrän efter kl.11. Däremot lyckades jag få upp en öring efter kl.12 och innan hålet i stöveln helt berövat tårna känseln. Öringen fick följa med hem som matfisk, om än med liten marginal.

4/12 Blev bjuden på en resa till Teneriffa av en gammal vän till frun och mig. Är inte så mycket för det där med att sola och gå på museum så jag försökte hinna med att fiska lite. Testade två dagar från strand med ett teleskopspö jag köpt på fiskebiten innan jag stack iväg. Tyvärr var det väl korken bakom flötet som inte fungerade riktigt som den skulle. Det fanns fisk och jag fick mycket napp. Första försöket gjorde jag på en av de få pirar som inte hade en förbjuden tillträde skylt på. Nästan direkt fick jag en lite fisk (ca 15cm) som såg ut som en panka med kolja fläck. Tror att det var en havsruda eventuellt Spaurus aurata. Fick lite mer smånapp som inte vill fastna varför jag provade utsidan av piren, fast vågorna var lite jobbigare där. Nästan direkt fick jag ett napp som jag inte fick stopp på, den drog ut linan så det skrek i rullen. Då jag hade spunnen 0,3mm lina som jag inte knaptt kan dra av om jag måste, så passade jag på att dra åt slirbromsen på rullen ordentligt när den saktade in. Följden var att linan gick av precis ovan kroken då jag inte hade någon tafs. Efter att ha riggat med Ståltafs så var nappen slut och jag blev istället översköljd av en våg innan jag bestämde mig för att ge mig.
Nästa försök var på kajen efter sista huset i Los Cristianos där gubbarna satt och metade. Där lyckades jag så småningom få upp en lite felkrokad blåsfisk annars snodde fiskarna betet för mig hela tiden. Infödingarna metade med kraftiga flöten och sänken, däremot satt kroken under sänket på ca 1m tafs så att fisken ha ta betet i lugn och ro. Som bete använde de framförallt bröd och småkrabbor som de plockat under lågvattnet.
Jag passade dessutom på att åka ut en halvdag med Crested Wave och då hade jag med mig kameran (se bilderna nedan). När jag berättade om mitt napp för Mick på CW så trodde han att det var en stingrocka eller sköterska haj som ofta patrullerade av grunda vatten.

Båten som jag skulle ut med,

Samling framför kiosken innan turen

Vy över turistområdet och piren jag var ut på första fiskedagen

Spöna riggade för lite trolling det längst till vänster var "mitt"

Full panik när vi passerat ett stim Bonitos som högg på3-4 spön"

Hör ni hur det fräser om linan när fisken rusar B)

Den bärgade Boniton

Vid Bottenmetet var det bara en som fick napp men vilket napp

Det som sitter på kroken ska föreställa en stingrocka

Förutom fisket så tog vi oss även rundtur till bl.a. Teide

11/11 Varit ovanligt mycket kalvjakt i år. Tror att vi skjutit fyra stycken varav jag fällde en i onsdags. Vi jagade Hornöberget för andra gången och jag satte mig vid bron över Majorsviken. Förra gången vi jagade Hornöberget så smet några djur ut där mellan brofästet och vattnet varefter jag var där och letade efter ett vettigt ställe att sitta. Så jag placerade mig alldeles bredvid vägbanan med fri sikt ned till vattnet. Det tog knappt 10min efter att Stig hade släppt hunden innan den kom till mig och tänkte smita under bron. Jag lyckade stoppa den och skicka tillbaka den till rätt sida igen varefter det kändes som vitsen med mitt pass redan var vunnet.
Tyvärr hörde jag inte så mycket då det blåste 25m/s (enligt vägverkets informationstavla) och bilarna som passerade någon meter snett bakom mig (110km/h sträcka). Jag kunde i alla fall höra på radion att AW hade skjutit en kalv och att hunden hade fortsatt efter kon. Så när det dök upp en älg i full fart så var jag ju övertygad om att det var kon. Det tog något hjärtslag att fatta att detta också var en kalv och hinna få upp bössan innan den försvann in under bron. Jag fick i alla fall iväg ett skott varvid den stannade. Funderade på att skjuta ett skott till men såg då att det rytmiskt pumpades ut blod ur bogen. Kalven föll i hop efter ytterligare en liten stund och låg då under E4:an. Jag hann gå ut på radion och berätta att jag skjutit en kalv och den låg ner innan kon kom förbi i full fart någon meter ut i vattnet. Strax efter henne kom hunden men hon sprang rakt fram till kalven började lugga den. Så då var det bara koppla hunden och börja ta ur kalven.
Det är tredje kalven som jag skjutit med Barnes TSX och hittills har jag bara positiva erfarenheter av kulan. I och för sig genomskott på alla tre men jag har fått en ordentlig reaktion i skottet och sårkanalerna har sett bra ut.

11/9 Den femte älgen föll tio över åtta på tisdagen så var årets septemberjakt över. Tre av av de fem älgarna på till delningen föll på första dagens morgon, sedan en till var morgon. Så nu är vuxenkvoten fylld, får se om det blir någon kalvjakt i oktober. Har provat ett nytt pass på Ry där älgarna gått bakom mig på andra sidan en slyridå. Passet på Nordviksidan har däremot visat älg även om den också gick bakom mig (skyddad ko med "avställda" kalvar). Bild på dem femte älgen i slakteriet.

På bilden syns förutom älgen Peter, Jerry och Dick, Anders W och Benny skymda av de framför.
19/8 Nästa vecka börjar fågeljakten och jag är nästan klar med inventeringsuppdraget. Har inte blivit någon jakt eller något skytte under sommaren men har hunnit fiska någon kväll samt tog en fiskehelg tillsammans med Janne.
Bästa minnen har jag från Ottervattnet där jag en ljum sommar kväll rodde ut och fiskade efter att under dagen kört fast med bilen inne på en skogsbilväg. Var helt slut när jag äntligen kom loss och åkte till husvagnen. Att då kunna ta ett dopp i sjön, fixa kvällsmaten i husvagnen och sedan ro ut i kvällningen och få lite fisk (2abborrar + 2 gäddor) var en fantastisk lisa för själen.
Helgen med Janne fick jag lära mig hur man fiskar i strömmande vatten och lyckades själv få upp en hel del harrar (behöll 2st) med mitt gamla bambu spö. Det var också skönt att bryta eremitlivet för att fiska och skvallra med en gammal kompis.

Mina harrar och mitt gamla metspö

Janne fixar med grillen

21/5 Har börjat jobba åt FORAN med LUCAS 2012. Så har varit i trakterna kring Solberg Junsele under veckan. Började med att Expediten hos Handlaren sa " dig känner jag igen, du har varit lärare på Nordvik" Så det var en gammal elev som fick mig att reflektera över att alla känner apan apan känner ingen. När hon nämnde det kände jag igen henne men vi kom fram till att det var ca 12 år sedan och hon hade inte haft mig som lärare så hon vart inte så besviken över att jag inte hade känt igen henne. Tyvärr var det lite för mycket snö och översvämning för att kännas bra förra veckan. Tyckte jag fick en knut i magen varje gång jag åkte in på skogsbilvägarna. Mycket lera, snö och stora hål fanns i vägarna som jag skulle ut på. Jag minns när A.B. körde minibussen ner i ett sådant underminerat hål och vi var tvungna att hämta traktor för att få upp den ur hålet som inte hade synts innan han brakade igenom. Lite bilder från veckans övningar. vägar under djup snö eller försvunna med vårfloden.

vårfloden som fick bäcken att svämma,

lervägen som jag inte vet hur jag tog mig över

vägar under djup snö

eller försvunna med vårfloden
Eller spåret efter Jättebjörnen på andra sidan berget, precis bortom allt.

18/3 Öppet spår blev en trevlig upplevelse även om det inte blev den tid som jag hade hoppats på. Hade tänkt försöka komma under 10 timmar men hamnade på 10:18. Jag skyller de extra 20min på magen och snön. Magen ville inte fungera, eller kanske tvärt om att den var lite väl aktiv. Då de andra 90km loppen under vasaloppsveckan hade kalasväder så köpte jag loss en bild som visade hur mitt lopp såg ut. Bilden är tagen strax efter Oxberg och vädret hade hängt med från strax efter Smågan till Mora.
Vasloppet 2012
22/2 Har mest tränat inför öppet spår men har försökt att komma ut och fiska någon gång men utsidan Härnön saknades isen så det har blivit att försöka i Södra sundet. Har dessutom lyckats knäcka till höger skuldra i skidspåret så det är bra att hoppas den hinner bli bra till på måndag (27/2). När jag inte tränat så har jag försökt att uppdatera min hemsidor med lite nya varianter (php)
Havsvy från Notsand
Vy över Härnösand från Södra sundet
Vy  över badhuset och Härnösand från Södra sundet

31/1 Lite bilder från från förra helgens tur till Jorm. Vi var uppe med några elever och bodde i AndersW stuga.
Bra med snö men lite fågel och ingen i topp, vi åkte upp torsdag kväll och var ute fr. lö. och sö. och såg bara några enstaka fåglar där de flesta också lyfte från backen. En tjäder flög upp från under en gran på 30m avstånd, vilket var det närmaste jag kom. Dagen vi var nere och fiskade och inte ramlade i råken kom det  en ripa och satte sig i björkslyet 70m bort. Så vi såg tjäder, ripa och orre men hade aldrig någon skottchans

Utsikt över Avardo i fjärran

Fiske vid utloppet från krafverket vid Blåsjöfallet

Utsikt från Middagshögen

Anders var tvungen att skotta rent i skorstenen för att kunna göra upp eld