Årets Jakt & Fiske
2007-12-31
Orre från Harrsjö 2006

371 anledning till att jakten varit mindre i år

31/12 Känner mig lagom misslyckad efter att skadskjutit ett rådjur idag (hagel), som började blöda ca 300m från skottplatsen.
Tillbringade mellan 9:30 och 13,30 med att spåra rådjuret och prata med jaktgrannar :(
Totalt spårat drygt 3km och hittat två legor med blod i. Sista legan stötte vi rådjuret ur och efter det så har vi inget blod i spåret och allt tyder på att den gått ihop med ett gäng andra rådjur. Så vi var tyvärr tvungna att ge upp.
Kändes som ett riktigt trist slut på årets rådjursjakt.
Enda positiva är att jag lärt känna våra jaktgrannar lite bättre
Med en önskan om Ett Gott Nytt År

8/12
Nu har vi koncentrerat oss på rådjur de senaste veckorna, så i mitten av November fick jag efter mycket om och men omkull ett kid med 458:an efter att Älgjakten snöat bort. Träffen tog inte där jag siktade utan högt, i halsen. Kidet var i alla fall relativt  stort med en slaktvikt på nästan 11kg efter renskuret sårskador m.m.
Under senasate veckan har vi gjort några försök med eleverna då i hade tänkt att kunna bjuda på Rådjurs tacos till Julmarknaden på lördag. Tyvärr har det inte velat sig även om det varit riktigt nära ett par gånger. I torsdags så drev eleverna av ett område där jag och några till stod på pass. De stötte ett par djur varibland ett som gick rakt mot mig. När det var ca.50m kvar och den gick försiktigt genom den tunna dungen på väg mott "mitt" hygge lade det sig ner. Jag tordes inte röra mig utan hoppades att några av eleverna skulle fortsätt mot mig i drevet men tyvärr, när de kom fram till åkerkanten bröt de. Efter att ha lekt staty i 5min så ringde en passgranne och undrade vad jag höll på med. Jag bad honom viskande att " gå ut på åkern och se om han kunde skrämma djuret mot mig". Tyvärr så sprang det undan när han kom i den tunna ridån som den lagt sig ner i.
Nu på morgonen var jag uppe för att pröva att locka räv, som vi har gått om på marken. Efter 30min på samma ställe gav jag upp och började i stället smyga på några rådjur som jag sett på andra sidan E4:an (~700m). Lyckades efter mycket funderande på vägval smyga mig tillräckligt nära för att knäppa ett djur med min 7mm-08Rem laddad med en 140gr Accubond. Den sprang undan ca 50m innan den vacklade till och verkade rasa ihop. Då det är ganska kuperat kunde jag inte vara helt 100% att den inte bara försvann ner i någon svacka men jag tyckte verkligen den vacklade innan den försvann (ca 140m). De andra rådjuren stod kvar och tittade sig förvånat omkring. Jag var mer än nöjd med ett av dem så jag lät dem vara och promenerade tillbaka till där jag lämnat bilen med Assar på morgonen. Tänkte att troligen ligger djuret och det är bra för Assar att få spårträna lite extra och om det inte var en perfekt träff så kan det får gå i sårlega innan jag dyker upp. Assar och jag provade att gå upp och titta efter skottplatsen redan på vägen upp vart jag helt säker, då det lyfte en bunt skator från ungefär där jag sist såg rådjuret. Vi hittade skottplatsen och den, samt spåret, var ordentligt sprayad med blod och vävnader. Skottet hade tagit bakom bogarna men jag var ändå tvungen att skära bort mycket kött då det var blod insprängt överallt. Det som blev kvar kommer i alla fall att räcka till många pitabröd nu på lördag :)

7/11Varit ute efter Rådjur ett par gånger utan att riktigt lyckas. Idag såg jag några fläckar nere vid reningsverket som kunde vara rådjur efter lektion. Jag vart tvungen att leta reda på en kikare. När jag äntligen lyckats hitta igen min kikare, så visst var det ett rådjur som stod därnere. Planen lades som följande, Assar och jag promenerar från Hammarbacken och försöker skrämma dem på Westlund som ställer sig vid hygget ner mot fällan. Sagt och gjort, en elev följer med mig och vi promenerar runt hela Hammarbacken och släpper sedan Assar som gör en bukt, kommer tillbaka, gör en ny bukt är borta någon minut varefter smäller ett skott. Vi knallar iväg till W som skjutit på ett kid. Han berättar att djuren stod ute på åkern och de riktigt flög iväg när Assar dök på dem Han smällde på ett kid som flög förbi honom, men hade fortsatt upp för berget. Assar hade följt efter ett annat djur. Jag lyckades ropa in Assar och han och jag spårade det påskjutna djuret i +500m utan att se några andra spår än fotavtryck. Så när jag misstänkte att djuret gick undan för oss så släppte jag Assar igen som tog upp spåret och jag hörde några skall efter ca 30s. några 100m bort. Jag räknade med att om djuret var skadat så skulle Assar inte släppa i första taget och började gå upp mot körvägen. Efter knappt 5min var Assar tillbaka vid mig så då bröt vi jakten.  Om han släppte så snabbt berodde det på att djuret sprang ifrån honom, viket inte ett skadat djur skulle ha klarat av.
Jag var mycket nöjd med Assar som a) tog upp rådjuren b) drev med skall c) släppte inom 10min, även efter att han hört en smäll d) spårade djuret i +500m (enligt W följde vi djuret spår så länge han hade sett det) e) fick tag i djuret när jag släppte på spåret f) kom tillbaka till min inom ca 5min efter det andra upptaget.
Det känns roligt att han fattat vad vi håller på med och förväntar sig av honom:)

26/10 Åter efter en vecka uppe i Harrsjö med alla elever i M&N1,2,3. Snacket innan var att det skulle krylla av fågel, en som var uppe någon vecka innan oss hade haft 64 uppflog på de 2 dagar han jagat. Själv avlossade jag totalt tre skott, alla bom på orre, under de dagar vi var uppe. Hörde och såg en hel del men de valde oftast att flyga åt ett annat håll. De jag missade på var under ett drev som eleverna gick genom tätningen och blev helt enkelt lurad av orren båda gånger.
Annars är älgjakten avklarad, 5 vuxna skjutna, ingen av mig. Jag satt mest i regnet förstveckan och luktade surt.
Passade däremot på att skjuta en säl  11/10 när löjfisket drog i gång, tyvärr lyckades jag inte bärga den fast Arne skickade upp en undervattens kamera.
Har fortfarande inte fått någon pump till min FX bössa och bad därför Norrländska att skippa min beställningar förra veckan och tänker skaffa fram pumpen från någon handlare som har tid att bry sig Lägger in en bild på nöjd elev från Harrsjö..

7/9 Då var jakten och skolan igång igen, Under sommarsemestern har det endast blivit jobb och skytte. Provade ut en laddning med 168gr Sierra Mtch till min 7mm-08Rem. Hade tänkt att använda den till säl då den höll ihop bra som bäst 7cm på 300m, vilket var avståndet ut till laxfällan från stranden. Jag såg ingen säl ute vid fällan däremot var det ganska mycket rörelse i vattnet när jag var där så om en säl var inne i fällan och hämtade en lax var det inget jag kunde se. Så jag stack upp till UL 500m Skytte i Sävar med bössan och lyckades som bäst få ihop en träffbild med alla tio skotten inom ett A4 vilket inte räckte långt i tävlingen (näst sist). Var även med och hjälpte Arne lite gran med hans sälfällor innan vi drog till Gotland, sista jag hörde hade de fått 19sälar.
Nu i veckan dök det nya geväret upp ett Typhon från FX-Airgun i klaiber ,22 som ska användas för skyddsjakten på skolan, Gick runt nu på eftermiddagen med bössan och standard diaboler från hunter och packeterade 27 duvor bara från området kring ladan

3/6 Åter från Røst i Norge, vi var där hela M&N från skolan, totalt 19 personer. Vi startade 22,00 söndag från skolan och var framme vid Røst Havsfiske Camp ca 23,00 på måndag kväll efter en lång resa med mycket väntan både i Bodø och på färjan. Väl i hamn på Röst så Väntade Trond på oss med minibuss och skjutsade oss till fiske campen där vi kvarterade in oss och sprang ut och började fiska, fast alla sagt att det inte gick att få någon fisk från stränderna. Kl 01,00 gav jag upp för kvällen och föll i dvala till morgondagen skulle ge oss mer möjligheter att titta på havet och dess organismer. Trond instruerade oss i hur man skull Använda Spurven som skulle bli vår båt under tiden på Røst. Tisdagen blåste det ganska hårt och vi tillbringade förmiddagen och delar av eftermiddagen med att titta och artbestämma på sjöborrar musslor och snäckor av alla möjliga slag. På kvällen tog vi Spurven och åkte ut till en grann ö där vi inte heller fick någon fisk. Onsdagen blåste det för mycket för att komma ut på sjön så då tog Trond med oss på en fågelsafari där vi bland annat fick se Lunnefågel och Havsörnar som lekte i luften. Som mest hade vi fem örnar i kikarna varav två "slogs" och höll varandra i klorna uppe i luften. Trond lovade dessutom att om det mojnade framåt kvällen/natten så skulle vi ge oss ut och fiska direkt då tiden på dygnet i midnatt solens land inte är något större problem. Tyvärr kom vi inte ut, varken då eller på torsdagen då kulingen var för stark för att kunna ge något vettigt fiske. Så Tobisen vi fick ute på ön var den enda fisken vi fick under vår tid på Røst . De gänget som kom ut på natten mellan Ti-On för lite fiske och illamående fick ihop 100kg torsk och sej på två timmar med största torsken på +16kg. Att veta att den stora fisken var där ute om vi bara hade kunnat komma ut gjorde att vi hela tiden gick och tittade på vattnet och lyssnade på vinden och hoppades att den skull mojna, förutom de av eleverna som passade på att spela fotboll med några ungdomar från Røst i väntan på att det skulle mojna. Det hela gav en kraftig mersmak och ett stort tack till Trond som tog hand om oss under vår alltför korta vecka (det mojnade på fredagen)

Vattenblänk mot Røst hamn och havet bortom

Bild på Lunnefågel som nästan går att artbestämma

Bild på Röst Havsfiske Camp

Vår enda fisk under resan

12/5 Stack ut i morse och tittade efter bäver. Tyvärr verkade det som om aktiviteterna påCrossbana skrämt bävrarna i Djuptjärn så jag gjorde ett försök i Skullersta tjärnen. Nästan direkt så så jag att det var något borta på N-stranden. Så jag smög bakom en Timmerhög och fick bra sikt på bävern i strandkanten. Så Jag smällde på (6mmBR) och bävern sjönk ihop men en annan kastade sig ut i vattnet. Jag knallade iväg för att hämta bävern och på vägen dit så ser jag att den andra bävern kommer tillbaka. Så jag tar stöd mot ett träd i strandkanten och väntar till jag får in bävern på knappa 10m där den stannar och ligger och tittar på mig varvid jag låter skottet gå. Bävern ligger alldeles still och jag hämtar Assar som fått vänta i bilen. Han simmar ut och hämtar Bävern fast den är så stor att när han försöker lyfta upp den för att simma in så sjunker huvudet under vattnet. Den andra bävern som ligger ca. en meter ut sträckerhan sig efter och drar in. Så han skötte sig med beröm godkänt när det gäller apporteringen. Igår var AndersW och Jonas ute för att spana efter Råbock och Jonas lyckades skjuta en hyfsad råbock ovanför Sågen , dessutom såg Björn ytterligare en råbock samma morgon strax efter ca 100m bort.

1/5 Mycket har Hänt sedan sist men på jaktfronten så gäller framför all Jonas Bäver och min 1;a Maj Bock
När det gäller bävern så var Jonas, Erik och jag i väg på skjutbanan för att öva lite extra innan de skulle skjuta upp för Jägarexamen (vilket de gjorde i fredags med den äran). Så efter skyttet åkte Jonas och jag och satte oss vid Bölestjärnför att försöka få enbäver, fast vinden var lite knepig. Vi hade väl inte suttit mer än ca 15min när Jonas, som höll i bössan, såg att de skvalpade lite extra kring hyddan. Efter ytterligare en 5min så dök det upp en bäver som satte sig vid hyddan, lite skymd. Efter lite viskande överläggningar och framletade av stödpinnar så tyckte nog Jonas att det skulle gå. Bävern föll ihop i skottet (6mmBR) och Jonas fick äran ;) att bära bävern (ca. 20kg) de 2km till bilen.
Morgonens jakt hade jag nästan gett upp då jag suttit och spanat på två harar ute på fältet när jag blev utskälld av ett rådjur bakom mig. Det studsade skällande in i skogen och varnade alla i närheten för att det sitter en kaffepimplande harfluktare  i granen. Men efter ytterligare ca15min så kliver det ut ett rådjur på fältet ca 130m bort. Jag ser inga horn på den men vrider upp förstoring på 12X för att se bättre. Då ser jag att det inte var öron som stack upp utan att de var basthudsklädda horn över allt, rena FET bocken m.a.o.. Men den studsar omkring lite oroligt medan jag försöker få in den krysset. Då stannar den och står med bredsidan mot mig på ca. 140m alldeles still varvid skott går (6mmBR) och bocken vacklar till tjur rusar ca 50m varvid den rasar en gång på vägen men kommer upp  fullt språng igen ytterligare ca 10m innan den sackar in och faller ihop. Så nu är problemet hur bereder man horn med Basthud

Min Bock och Jonas Bäver

18/3 Har varit uppe i Marsliden i veckan med eleverna och försökt att hitta ripa och röding. Ripjakten vart lite fiasko betonad då mina bindningar lossnade från skidorna och jag vart tvungen att gå tillbaka till stugorna TVÅ GÅNGER :( .
Snön var fortfarande djup så att bara överdelen på vissa av skoterledsmarkeringarna kunde ses (bilden nedan). Väl uppe på fjället såg vi två andra ripjägare men ingen ripa. fisket gick lite bättre, nedanför marsliden fick vi alla fiskm tyvärr bara småabborre, så på hemresedagen provade vi längre bort och lyckades faktiskt få två rödingar.

I helgen har jag hjälpt en bekant med att skjuta in hans bössa då han inte blev nöjd med sina försök, Då bössan var en 6,5x55 så plockade jag på mig lite hylsor och använde en påse vulkan (156gr) för att ladda egna patroner. Kan ju inte använda köpe ammo för att lära känna en bössa ;) Då jag på fredagen tittade ner i pipan så såg det ut som loppet var alldeles ludet av något fett som de hade smörjt in pipan med. När jag tog en torr lapp och drog igenom för att rensa bort smörjan så vart det ett rött moln ur pipan när lappen kom ut. Det var alltså inte fett, utan skit i pipan så att den såg infettad ut. Så efter två lappar till plockade jag fram Autosol och drog ur med. Var uppe hämtade köpe ammo och slutstycket på lördagen efter att ha vakat räv på skolan. Såg endast en räv på vägen dit och inga färska spår kring skolan, däremot så var det 10 rådjur mellan Skolan och Hol. Åter till bössan, första laddningen gav en bästa träffbild på 62mm, detta efter jag hittat skärpe inställningen på kikaren. Dessutom verkade det skilja i träffläge mellan högsta och lägsta förstoring även om spridningen var lite för stor för att säga något säkert. Åkte hem och ortsatte rengöra bössa och ladda uppe en bunt nya skott. Andra varvet på banan blåste det ordentligt men nu hade bästa träffbild krympt till 34mm vilket kändes helt OK med de förhållandena. Det som däremot var lite oroande var att de skilde ca 4,5cm i höjdled mellan träffbilderna skjutna med 4X och den med 10X Så en kikare som flyttar träffbilden över 4cm på 80m hur säker parallax m.m har den?

3/3 Det har inte varit mycket jakt under det nya året. Anledningen var att frun och jag skulle i fjol bestämde att vi skulle försöka åka Vasaloppet (Öppet spår). Så det har blivit en hel del löpträning i höstas och en intensiv period på skidor då den inte kom förrän i januari. Trots allt detta lyckades jag  faktiskt ta mig i mål även om tiden inte vart den bästa, medan frun fick titta på då hon brutit armen tidigare. Så nästa år får vi väl göra ett nytt försök att göra det gemensamt, får samtidigt hoppas att snön kommer tidigare, så inte skidträningen behöver bli så kort och intensiv
Jag har varit ute och spanat räv några mornar men inte satsat något allvarligt på jakten i år. Lite duvor skjutna i och vid skolan och funderar på att försöka få tag på ett bra luftgevär som kan klara av uppgiften tystar och effektivare, speciellt bland nötet. Så vi kommer att lämna in en licensansökan för skyddsjakt så fort vi lyckas få det officiellt sanktionerat.
När jag var upp och tittade efter räv i morse så var det bara en ensam en som sprang längs med vägen när jag kom med bilen vid körplan. Ingen annan sedd fast jag var där uppe over timmen. Avslutade med en hundpromenad upp till elevernas mårdfälla vid crossbanan där det trots allt satt en mård.
Under fredagen så höll Arne Fjälling från Fiskeriverket en föreläsning om Säl och fiske på skolan då skolan eventuellt kommer att bli involverad i delar av deras försök i Nora Fjärden