Årets Jakt & Fiske
2007-03-03
På väg till Norge över fjällen i början av Juni 2005

26/11 Satt ute i går på fältet under E4:an utan att något kom förbi så det blev en morgon tur upp till körplan idag. Satte mig på "fel" sida om vägen då jag sett rådjur ett antal morgnar på åkern. Smög ut i halv mörkret vid halv åtta tiden. Tyvärr är ju Utviksborna något ohemult tidigt uppe, så jag satte en tanke gräns på 8:15 för att lämna platsen. Kändes bra att sitta bakom staketet gömd mitt inne i buskarna med staketet som stöd. Tror inte att någon förbi passerande skulle lägga märke till mig där om jag inte rörde på mig. Kvart i sju dök en räv upp ute på fältet vid kanten på körplan, den slank fram och tillbaka men stannade till slut på ca 100m och jag lyckades få ett fritt skjutfält mellan kvistarna. Kändes lite darrigt i skott ögonblicket med räven ramlade ihop. Satt kvar till ca 8:05 då jag tyckte mig höra en dörr slå en bit bort och plockade därför ihop bössan igen (satte på benstöden) och hoppade över staketet för att inte skrämma en morgon tidig Utvikare. Jag hann inte gå mer än 10m förrän en traktor kommer puttrande längs med vägen och kör om mig. När den kör om mig så studsar samtidigt två rådjur från AndersN´s lägda in i skogen. Nåja Assar och jag hittar räven som låg där den skulle men skottet hade suttit lit väl långt till vänster och blåst bort halva skallen. Hängde upp den i båthuset så blir det flåning i morgon på lektionstid.
Jag passade dessutom på i veckan att stega upp avståndet jag hade skjutit bocken på förra måndagen då jag mindes även det som ett ganska svårt skott. Det var 120steg vilket borde bli nästan 110m vilket nog är i längsta laget för "frihands" skytte för mig, även om det var knästående.

13/11 Och idag sköt jag en råbock, och igår en killing nu börjar det arta sig. Vi har haft mycket rådjur ute på åkrarna de senaste dagarna så i lördags bytte jag till min 6mmBR pipa i stället för 7mm-08Rem. Jag satt nämligen med drillingen med löst hakmontage i fredags och tittade på en get med kid på ca 160-170m håll uta att komma åt dem. Så med bössan inskjuten 2cm högt på 80m så ska det inte vara några ballistiska problem upp till 170m (bortre änden av åkern). Så när vädret klarnade upp i Söndags och jag var klar med lite hemuppgifter så stack jag upp till fältet med rådjuren. När jag smyger upp i tornet (där stegpinnarna delvis lossnat) så ser jag att det ligger tre djur längst bort på åkern. Efter att ha suttit och väntat i halvtimme- trekvart så vänder ett av kiden på sig, fortfarande liggande. Så att jag får en hyfsat klar bredsida (160m) och när vinden lägger sig så klipper jag till rådjuret välter omkull och kommer aldrig upp igen. så jag ställer undan bössan och går och hämtar bilen med Assar. När jag kommer ut till vägen så ser jag att Anders ställt sin bil ute vid vägen. Jag möter Anders som ropar var det du som sköt. Han hade trott jag var ute efter de tre rådjuren som stod bredvid min bil (när jag kom och hämtade den) och inte de som låg ute på fältet. Så han hade varit på väg bort mot mig när det small och när han kom fram så var det ingen där.
Nåja kidet var stort som en get och låg där det skulle så min dag var lyckad . Blev bara lite förvånad över hur mycket jag behövde skära bort då kulan tagit i bogbenets ledkula och omvandlat denna och allt ben i närheten till små små fragment.
Dagens jakt var med eleverna, så att vi åkte ut för att fixa till stegen upp till tornet, med bössan i hand, för man kan ju aldrig så noga veta vad som kan hända. Men det var inte ett rådjur i sikte när vi om fram så vi började glatt att snickra fast stege och stegpinnar. När vi knallade tillbaka till bilen så såg några av eleverna att det var några rådjur ute på ett fältet där jag i söndags hade ställt bilen, och tyckte jag borde smyga mig på dem. "Om du kan så skjut en bock så vi får något att skryta med" var deras avskedshälsning när jag försökte smyga iväg längs med bäcken. Bäckens kanter var kanter var fyllda med gammal fällt sly som var hala som xxx och la krokben för mig i det höga gräset. När jag efter mycket om och men sakta började smyga mig upp på åkern såg jag intet djur. Där började jag fundera på om det verkligen kunde finnas något djur i den där svackan som jag tyckte jag såg hyfsat. Men nr jag  kom upp lite mer var det faktiskt två djur som gick och betade och det ena en bock .Jag försökte sätta mig men det blev för låg vinkel så jag fick krypa fram ytterligare fem meter och sedan sätta mig försiktigt upp till knästående. Då fick jag en ganska stabil ställning och tyckte att vinglet höll sig inom träffområdet och vågade trycka av. Bocken föll ihop i skottet så jag satt kvar med nytt skott i bössan om det skulle komma upp igen. Men det var bara det andra djuret som studsade omkring ute på åkern med höga hopp för att visa hur fräscht det var . Så jag gick fram till rådjuret som låg alldeles still och kollade. När jag reste mig från rådjuret ser jag att min lilla klass kommer gående över fältet och möter dem då jag går för att hämta bussen. "fick du den??!!. Klart han fick, den ligger ju där borta!! Oav.. äntligen skjuter vi nåt på lektionen och då är det en råbock!! Den var värd att vänta på"  Det vart lite stressigt med att hinna ta ur djuret och jag var tvungen att lämna flåningen till eleverna med löfte om att jag skulle komma upp och låsa och städa efter dem i kväll. När jag kom upp till skolan vid halvsju tiden så var rådjuret flått och lokalen städat . Vilka guldelever man har, ibland är det roligt att var lärare

15/10 En tuff vecka inom jakten On-To var vi i Harrrsjö och försökte få någon fågel Det var tvåorna med Ruff och Assar, vi såg en hel del fågel men fick inget med oss hem Fredag rådjursjakt med lilltaxen, samma som Åke sköt för förra veckan, lördag söndag älgjakt med ko och kalv på Hornöberget. Måndag och tisdag har vi planerat Säljakt med Åke så nu har det blivit en hel del jakt

14/9 Inte vart det något rådjur inte även om jag har suttit där ytterligare någon morgon :( Och inte har jag fått någon älg heller.. I dag när vi gick ut till passen missade jag att upptäcka älgtjuren som stod ute på hygget som AndersW däremot såg som gick bakom mig. Tyvärr hann han inte meddela mig innan jag klampat iväg och skrämt iväg den. Så jag är dessutom tydligen i stort sett helt vilt blind. Nåväl den återvände senare i fullt sken med en hund efter sig och Peter smällde på djuret som fick båda hundarna efter sig. Det gick vidare ca 500m inna det vart stopp inne i skogen och de kunde smyga sig fram och avliva den. När jakten var slut för dagen så lånade jag en sele till Assar och provade med ett sök på spåret som enligt hundföraren skulle innehålla mycket blod. Assar klarade av hela sträckan med bara några rundkörningar i linan. Då jag inte hade en aning om vart vi skulle gå så fick han leda oss framåt i spåret och det var tillräckligt mycket blod och upptrampad mossa för att jag då och då kunde se att vi verkade vara på rätt väg. När vi var ca 5-10 meter från räntan så stelnade ha till och visade med hela kroppen att här var något skumt framför oss. Men han ledde oss hela vägen fram till räntan där jag berömde honom och band honom så att jag kunde skära loss några bitar lever att ge honom tillsammans med berömmet. Kändes mycket roligt att han fattade var det hela gick ut på och orkade koncentrera sig på spåret hela vägen fram till mål :)

26/8 Det närmar sig... I morse var det även en bock i sällskapet :) Så nu var det ett smaldjur, en bock samt en get med tre kid som spankulerade omkring på fältet. Tyvärr gick bocken lite för fort över fältet för att jag skulle klara framförhållning och kvistfrihet med 100% så tyvärr fick den fortsätta följa smaldjurets spår, den låg ca 10min efter och passerade hela fältet på ca 2min medan smaldjuret tog ca 20min över. Henne hann jag sitta och skjuta med avståndsmätaren då hon stod still och visade bredsidan på 90m. Sist var över fältet var geten med de tre kiden och även de höll till ute på fältet i ca 20min, De kom ut på 110m och höll sig sedan kring 170m. I morgon blir studsaren i stället för drillingen som får följa med då jag inte riktigt litar på Drillingen över 100m. Troligtvis laddad med min senaste klass 1 laddning, 140gr Nosler Accubond som gör ca 860m/s med något för högt tryck, men jag har två kvar som jag inte dragit kulan på och och de är inskjutna med 4cm överslag på 85m så det ska gå att hålla mitt i tvärs hela fältet.

25/8 Fågelpremiär!! I morse satt jag och tittade på Rådjur, en get med tre kid, i stället för att smyga efter fågel. jag såg nämligen ett rådjur där i går kväll på väg till skjutbanan och trodde det skulle kunna vara en lämplig start på en jaktdag.  Geten med familj kom in på 40m som närmast och var ute på fältet i ca. 30min innan de bestämde sig för att lämna det öppna fältet. Dagen enda vilt som fick följa med hem i väskan var en gräsand som försökte fly från Djuptjärn där Assar gjorde en helt Ok apportering. Tyvärr slog magen bakut och det vart bara en kort promenad efter jobbet och tidig hemgång.

13/7 Har varit på fågeljakt med kameran, då inte ens fisken nappade följande bilder är från skarpudden där det var första gången jag såg Labb här i Sverige

Största delen av tiden var det två labbar som låg och svävade över klippan men vid ett tillfälle dök en tredje upp och interagerade med de andra. Fotona tagna med vår nya digital kamera. När det gäller tekniska ting så ringde dessutom polisen och berättade att min avståndsmättare hade dykt upp på hittegods, känns bra då jag inte hade råd att köpa en ny.

10/6 På bilden nedan till vänster var det en mindre vattensalamander och på bilden nedan till höger var det två små ruder i en flaskfälla :)

31/5 Senaste veckan har jakt och fiske blivit lite underliga här nedan kommer bilderna på mina senaste byten, naturligtvis "catch and release" Gissa djuren svaret kommer om några dagar :)

22/5 Inget skjutet på länge men jag har varit ute några gånger och tittat efter bäver (t.o.m. 15/5) och någon råbock. Tyvärr har rådjuren stått på grannmarken och bävrarna kom aldrig tillräckligt nära :(. Jag hade tänkt och upp och ösa båten i söndags och passa på att kolla om det fanns några rådjur ute. Tyvärr var det mest hovslage ute så jag och Assar tog en promenad utan bössa och kom naturligtvis in på en bock som tut nog stod nere på grannens mark. Annars hade det nog blivit för mycket. Då jakten var störd så provade jag att kasta några kast uppe i Hamptjärn och fick på 15min två gäddor 1-2kg som åkte tillbaka igen. Idag försökte jag som avslutning av dagen med eleverna att trolla lite gädda och precis lagom till vi gav upp så högg en på 4kg. Jag tyckte eleverna klarade av det hela bra en skötte motorn en håvade och de andra tog in de extra linorna :). Vi fick lite ont om tid så tyvärr hann de inte vara med och ta hand om gäddan men jag räknar med att det kommer fler tillfällen nästa vecka då vi ska försöka fiska och bereda till försäljning på öppet hus.

7/5 Har varit ute några kvällar och mornar nu sedan premiären (1/5) för att titta efter rådjur och bäver. På premiären så vart jag utskälld av ett rådjur som dök upp i vind av mig där jag satt och frös i gryningen. Torsdags var jag ute och tittade efter bäver på kvällen, jag fick nämligen ett telefonsamtal kring sex på kvällen om att domaren som skulle hålla i uppskjutning för mina elever nu vid deras terminsslut inte kunde ställa upp L Så jag kände jag behövde lugna ner mig lite genom att få sitta ensam i den sköna vårkvällen, spana efter bäver och slappna av. På väg till det tänkta passet såg jag att det låg fullt med nygnagda pinnar utanför hyddan så jag stannade där. Efter ett tag så dök ett vuxet djur upp, men jag hade inte tänkt på att släpa en tungviktare igen, så jag satt och väntade en stund (5-15? minuter) på en mindre. När morkullan flög över och ingen annan dykt upp så bestämde mig och satte ett skott i den befintliga varvid den sjönk ihop direkt. Jag promenerade runt viken (skotthållet var kanske 60m) för att hämta bävern som när jag kommer fram ligger bävern ca 5m ut i översvämmad sumpmark. Tur nog hade jag med mig Assar så han fick vad/simma ut och hämta in den till mig där jag stod och balanserade på två tunna björkar. Naturligtvis var det ett tungt vuxet djur som jag stoppade ner i säcken och släpade hem. Väl hemma såg jag att kulan tagit i ryggraden och slagit sönder tarmar m.m. så det var gorm i hela djuret. Kulan satt i skinnet på bortre sidan (Hornadys 70gr sp) med ca 50% restvikt så den kulan kommer jag nog att fortsätta använda när jag behöver en expanderande kula. Igår hade jag tänkt försöka mig på ett Rådjur men efter vakat fram till solnedgång så bestämde jag mig för att i alla fall göra ett försök med bäver. Men det var en tävling på Crossbanan med hela parkeringen full med husvagnar och vid Bölestjärn var det någon hemma i en av sommarstugorna så det vart en promenad fram och åter till Svarttjärn innan jag gav upp för kvällen

23/4 Efter en hel del tester med min 6mmBr på skjutbanan så var jag ute i går kväll och för att skjuta en bäver. På väg till sjön stod 6 rådjur ute på fältet bortom Hammarbacken och betade. Det såg mycket lovande ut för premiären nästa måndag. Jag parkerade bilen nere vid bommen och knallade vägen till sjön och började fundera, redan innan jag pulsade i snön, om jag verkligen skull skjuta något i kväll och vara tvungen att släpa det hela vägen tillbaka till bilen. Så naturligtvis, när skymningen började mörkna ordentligt så dök det upp en skugga borta vid hyddan. I kikarsiktet såg jag till och med var som fram och var som bak på bävern så jag satte ett skott i den främre delen varvid bävern sjönk ihop. På väg för att hämta bävern hörde jag för första gången morkullan. Normalt bruka jag sitta till Morkullan flyger sitt andra varv vilket den gjorde när jag precis plockat upp bävern ur pölen framför hyddan. Den låg bland så mycket pinnar att man knappt såg vattnet i den lilla öppningen 1m x 1m utanför hyddan. På vägen tillbaka trodde jag att jag skulle dö av utmattning. Jag hade bävern(ca.+18kg) i ryggsäcken(med en rem som gick av)+ bössa + galen hund i snöre, och snön bar nästan. Ni vet när man lyfter den andra foten så far den första genom snön, drygt knädjup. När Assar nästan lyckades rycka omkull mig var han billig. Nåja, väl hemma gick den hyfsat fort att flå och stycka, skottet hade tagit i främre benet så skalle, halsrygg var krossat. Tillbringade någon timme ute i vårsolen idag och skrapade skinnet, vilket jag tror kan bli riktigt snyggt. Jag har nu gått över till att skrapa skinnet över en grov planka så att det hänger ned på sidorna och jag kan sitta och skrapa utan att hela tiden behöva spänna ut skinnet.

17/4 Har varit ute ett par gånger och tittat efter bäver både med och elever men snön och isarna ligger ännu så fortfarande är bävern för varsk. Inte heller blev det någon räv nu under vintern, endast någon skabb som har gått in i fällan. Det enda jag gjort som drivit lite framåt är att jag sågade sönder hagelbössan så att eleverna ska kunna använde den. Det är bara två längsgående bultar/skruvar för insexnyckel som sitter fast i varsin sargsprint. Bakkappan hålls på plats av brickorna på insidan och stocken är fräst kring skruvarna för att tillåta att glipan stängs helt. Höjden tänkte jag kunde fixas med det löstaga kindstödet. Det var ett snabbt och billigt sätt att fixa till kolven nu får vi bara hoppas att den håller

12/3 Slut på sportlovet :( Det har varit en aktiv vecka där vi hade upp Micke G. för att hålla en två dagars kurs om uppfödning och utsättning av fågel, mycket bra och intensivt. En dag gick åt för att köra motorsåg och på fredagen så var det decimering av duvorna inne i lagårn. Som en efterföljd av duvdecimering så var jag och testade olika laddningar till 222R och lite ammunition till 22lr. Bästa 222R laddningen höll sig knappt under 4cm medan CCI standard höll under 2cm på 80m. Varför är det såhär, jag misstänker starkt att pipan i 222Rem är kass/slut. Den har under alla år aldrig kunnat prestera någon vettig träffbild med kontinuitet.

1/3 Har bara spanat efter räv nu under februari samt tagit någon eftermiddag med Assar för att leta färska har/rävspår, tyvärr utan framgång
I fredags kollade vi av Mört och Bölestjärn för att se om någon Bäver vågat sig upp. I båda tjärnarna hade bävern gjort uppgångar och skapat små hyggen kring dessa. Jag räknar dock med att den kyla som sedan slog till under helgen har gjort dem ganska ointresserade av att vara uppe. Lördagen gav i alla fall lite abborre även om ingen räv ville visa sig när jag var uppe och spanade. Jag har försökt slå två flugor i en smäll genom att åka upp tidigt på morgonen och sitta och spaning efter räv till omgivningen vaknar upp, då jag tagit skrylla och borr och gett mig ut på isen där inte någon behövt oroa sig över galna jägare som sitter på lur överallt. Passar på att infoga en bild över Orren från Harrsjö.

31/1 Åter hemma efter en tur upp till Harrsjö i helgen och blåsten, för att försöka mig på lite toppjakt i ett område med fågel
Vi åkte upp på fredag eftermiddag/kväll och lyckades trots vintervägar få punktering i Hoting. Tur nog så hade jag bytt ut låssas reservdäcket i Volvon mot ett riktigt vinterdäck så vi kunde fortsätta utan större problem upp till stugan
På Lördagen så stack vi ut i gryningen åt var sitt håll. Jag kom på ett orrspel vid 10 tiden och försökte få en orre med Hornadys 80gr kula Cal.6mm BR). Efter vad jag trodde var flera bommar, (de var ganska orädda) så skidade jag in efter en som suttit i topp där jag ville kolla spåren om jag verkligen bommat även den. På vägen in i "skogen" (20årig Contorta plantering) så hittar jag en blodpöl på ca. 0,5m i diameter, under en liten tall. Brevid den så hittar jag 3 blodiga gropar i snön efter krachlandningar. Ytterligare en 15m bort så finnes ännu en krachlandning. Jag fortsätter att följa spåren = leta enstaka blodroppar i snön, efter ungefär 100m (sa jag att det var ca 60cm snö+ att jag trampade sönder bindingen i den djupa snön ) så hittade jag tre bloddroppar ca 10 m från en större sälg och sedan så var det inga fler dropper (som jag kunde hitta). Så när jag kämpat klart och följt alla antydningar så läser jag historien så, att jag träffade med mitt första skott på de spelande orrarna men för långt bak. De följande skotten, troligen bom???
Jag kunde hitta enstaka blodroppar i snön på spelet och några bort blåsta fjädrar i kanten av spelet. Jag kunde även hitta några stänk av blod mellan spelet och "blodtallen". Efter att ha tillbringat någon timme med att pulsa runt i snön så återvände jag hemåt med trasig bindning och lyckade bli skrämd av några orrar som flög upp inom 3m håll efter att legat begravda i snön. Uppiggade av orrarna så kämpade jag glatt vidare och lyckades rycka loss hela vänster skidas bindning vilket ledde till att jag fick åka med höger och försöka släpa med mig den vänstra med hjälp av skruvarna i bindningen som fortfarande satt fast på foten.
Söndag morgon vaknade vi av att det blåste så att hela stugan darrade. Efter en fundering kring dagens jakt bestämde vi oss för att tjäder och orre troligtvis inte skule kunna hålla sig fast i trädtopparna i blåsten. Så vi planerade att göra ett försök till med spelet som jag hittat på lördagen. På vägen dit skrämde vi loss en Tjäder som suttit inne i en tall vid vägen, snart följd av ytterligare en som vi hörde flyga iväg. Vi var vid spelet ca 8,00 och första fågeln kom 9,20 och landade i ett träd ca.100m bort. Den fällde jag med en Horndy 70gr blyspets då jag tappat förtroendet för 80gr fmj Jag såg någon del av fågeln flyga iväg i träffen men när jag väl hämtade orren så var den ändå ganska ok. Gammal tupp med otroliga färger och snygg lyra. Det var bara den bortre vingen, tillsamman med halva höger bröstmuskel som försvunnit i skottet. Tyvärr var det den enda orren som vi fick chans på den dagen Vi hade även en obs av vad vi misstänker var en jaktfalk i träd + 500m bort vilken vi skyllde de få obsen av orre på den dagen.
Som jakthelg och avslutning på toppjakten har det ändå varit en minnesvärd helg.

15/1 Det har inte blivit så mycket jakt efter nyår :(
Jag var upp ytterligare någon gång innan årsskiftet för och försökte ta ett rådjur, men tyvärr vart det intet.
Efter nyår har det varit mycket lugnt på jaktfronten, jag har bytt tillbaka till 6mmBr pipan, skjutit en del duvor på skolan samt åkt på fortbildning om jägarexamen och startat upp årets version av jägarexamen med nio st. anmäld,. promenerat med Assar och bössa och tittat efter lite toppfågel utan att se någon.